Ketil Solvik-Olsen (Frp) sammen med Nikolai Astrup i Høyre.

Solvik-Olsen: - Nesten så man blir fartsblind av summene

412 av de totalt 1.000 milliardene som er lagt i Nasjonal transportplan 2018-2029 skal brukes de første seks årene av perioden.

Samferdselsministeren og samarbeidspartiene var tydelig stolte over transportdokumentet de presenterte onsdag.

- Det er nesten som man blir fartsblind på den type summer vi legger fram i NTP. Dette krever mye av politikerene og at vi klarer å holde kostnadene under kontroll. Vi kan ikke la milliardene fly, for det handler ikke om hvor mye penger vi bruker, men om hvor mye vi bygger av veier og jernbane og hvor godt vi vedlikeholder det, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Veksten kommer utover i perioden

Ifølge NTP skal  536 milliarder skal brukes på vei, 339 milliarder på jernbane og rundt 32 milliarder på ulike kystprosjekter.

Regjeringen setter også av 3,9 milliarder kroner til Avinor for å bygge nye lufthavner i Bodø og Mo i Rana.

- NTP for veisektoren er større enn hva hele NTP var for to perioder siden. Det sier noe om satsingen vi presenterer i dag, sier Solvik-Olsen som legger til at vedlikeholdspotten i planen også er rekordstor.

- Reisen er ikke over, planen er ikke verdt mye penger om den ikke realiseres. Men det vi legger frem nå vil realistisk sett kunne gjennomføres de neste 12 årene, legger han til.

Ifølge samferdselsministeren vil bevilgningene øke utover i perioden.

- Du får naturligvis ikke utløst alle pengene i 2018, og veksten vil komme over tid. Det er lagt 412 milliarder i planen de første seks årene, og rundt 520 milliarder i den siste perioden, sier Solvik-Olsen.

Fra 10 til 12 år

Leder i transportkomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup (H) sier de er fornøyde med det regjeringen og samarbeidspartiene har fått til i NTP.

Han mener, ikke overraskende, at de har lagt fram en plan som gagner hele landet. Han legger ikke skjul på at han er spesielt fornøyd med å få inn E18-Vestkorridoren mellom Oslo vest og Asker og Bærum i planen.

Astrup mener det også er viktig at NTP-perioden er utvidet med to år.

- Regjeringen er også enige om å utvide horisonten fra 10 til 12 år, noe som gir større forutsigbarhet. Vi ser også utover perioden, noe som gir en retning for hva som skal prioriteres i et enda lengre perspektiv, sier Astrup.

Roser Nye Veier

Opprettelsen av Nye Veier AS blir av både Astrup og Solvik-Olsen trukket frem et viktig verktøy for at de skal kunne bygge mer helhetlig og få mer vei ut av pengene.

- Allerede nå har Nye Veier sagt at de kan bygge ut sin portefølje på 12 år - og ikke 20 år som først planlagt - ved å bygge og planlegge raskere og mer effektivt, sier Solvik-Olsen.

Satser på sykkel

Krf mener planen har et langt større fokus på barn og unge enn tidligere, blant annet gjennom en storsatsing på gang- og sykkelveier i NTP.

- Skal barnas perspektiv bli ivaretatt i transportplanen, må vi trygge skoleveiene over hele landet. Vi setter blant annet av 12 milliarder til den offensive sykkelsatsingen i NTP, sier transportpolitisk talsmann for KrF på Stortinget, Hans Fredrik Grøvan.

Andre nestleder i transport- og kommunikasjonkomiteen på Stortinget, Abid Raja (V), trekker i likhet med KrF og Grøvan også fram sykkelsatsingen i planen.

- Vi er veldig fornøyde med helheten i NTP, og som KrF også var inne på, tar denne planen et stort jafs for sykkel. En milliard i årlig de neste 12 årene vil være en viktig en stimuliordning som kan bidra til kommunene bygger flere sykkelveier, sier Raja.