Modell av ny E18 fra Bommestad og sørover. Nede til venstre Hagalia og oppe til høyre Farrisvannet. I midten Haga portal, inngangen til den 3 km lange Larvikstunnelen. Illustrasjon: Statens vegvesen

Skanska lavest på E18-milliardprosjekt

Statens vegvesen Region sør hadde tilbudsåpning i Arendal tirsdag 14. januar og det kom inn 4 tilbud om kontrakten på E18-parsellen Bommestad-Sky i Larvik. Laveste tilbud hadde Skanska Norge AS med kr. 1.568.827.236,-.

E18 Bommestad - Sky

·Ca. 7 km motorveg, inkludert den nye Farrisbrua på ca. 600 meter

·To lange tunneler: Larvikstunnelen på 2,8 km og Martineåstunnelen på 1,3 km, inkludert støpte portaler i betong. ·Bøkeskogen miljøtunnel på 310 meter (inngår i Larvikstunnelen), en vanntett løsmassetunnel i betong, med omfattende utførelse av byggegrop. ·Martineåsen miljøtunnel på 90 meter (inngår i Martineåstunnelen). ·I tillegg inngår bygging av ei overgangsbru, sedimenteringsbasseng, tekniske bygg og noen ramper.

Kontrakten gjelder bygging av ca. 7 kilometer ny firefelts E18, veg og tunneler fra Bommestad til Sky, med unntak av Farrisbrua. Mesteparten av strekningen skal gå i tunnel, men det blir noe veg i dagen i hver ende og i området ved Farriseidet, hvor den nye Farrisbrua skal bygges. Den kontrakten vant Bilfinger for en drøy måned siden, og der blir det anleggsstart nettopp i disse dager.

Entreprenørfirmaene og deres tilbud er:

  • Skanska Norge AS kr. 1.568.827.236,-
  • Leonhard Nilsen & Sønner AS kr. 1.620.731.381,-
  • AF Gruppen Norge AS kr. 1.631.282.316,-
  • Veidekke kr. 1.680.719.505,-

Tilbudene skal nå kontrolleres opp mot kontraktsgrunnlaget før det gis en innstilling til Vegvesenets anbudsnemnd. En avgjørelse vil sannsynligvis være klar i løpet av en måneds tid, og arbeidene kan da starte opp rundt påsketider.