- Regjeringen ønsker å optimalisere InterCity satsingen, men skyver på prosjektet og gravlegger i praksis Oslotunnelen ved å flytte den ut i den uforpliktende siste seksårsfasen. Med denne passive jernbanesatsingen settes det grønne skiftet på pause, sier RIF-leder Liv Kari Skudal Hansteen i en pressemelding.
Hun peker på at en ny jernbanetunnel under Oslo er et av de viktigste prosjektene for jernbanetilbudet i hele Norge.
- Kapasiteten gjennom Oslotunnelen er viktig for togene som trafikkerer nord, sør og vestover i landet. Dårlig kapasitet under Oslo rammer ikke bare pendlertrafikken på Østlandet, det rammer folk og næringsliv i store deler av Norge, sier Hansteen.
- Det blir ikke mer realisme av at regjeringen skyver på problemene. Vi mener NTP må bidra til å sikre og skape nye arbeidsplasser, hindre ytterligere forfall, og sikre tempo, volum og større investeringer som gir aktivitet her og nå og samtidig gjennomføre det grønne skiftet i Norge, legger hun til.