Administrerende direktør i Rambøll, Jens-Peter Saul. Foto: Rambøll
Administrerende direktør i Rambøll, Jens-Peter Saul. Foto: RambøllMorten Larsen

Rekordresultat for Rambøll

Rambøll-konsernet leverte et rekordresultat i 2021 med sin høyeste omsetning og sitt beste driftsresultat noensinne.

Rambølls inntekter i 2021 økte med 4,4 prosent til 14,2 milliarder danske kroner (18,8 milliarder norske kroner), melder selskapet i en pressemelding. Organisk vekst endte på 4,1 prosent.

– Inntekter fra egen produksjon (netto prosjektinntekter), som er inntekter fra Rambølls egne prosjekter unntatt inntekter fra underleverandører, var 11,8 milliarder danske kroner (+5,9 prosent). Organisk vekst for netto prosjektinntekter var 5,2 prosent, sammenlignet med en negativ organisk vekst på -2,7 % i 2020, melder selskapet.

De skriver videre at Rambølls driftsresultat før goodwill, merkevare- og kundekontraktsavskrivning (EBITA) økte med 24 prosent til 848,7 millioner danske kroner, noe som resulterte i en EBITA-margin på 6,0 prosent (5,0 prosent i 2020).

Ved utgangen av året var ordreboken 7,3 milliarder danske kroner, en økning på 7 prosent sammenlignet med utgangen av 2020.

– Jeg er veldig fornøyd med Rambølls sterke driftsresultat i 2021. At vi kan levere et rekordresultat i et år da Covid-19-pandemien fortsetter å påvirke hverdagen vår, understreker hvor sterk virksomheten vår er, sier Jens-Peter Saul, konsernsjef i Rambøll i en kommentar.

Ifølge Rambøll skyldes rekordresultatet god drift i nesten alle geografiske områder, spesielt i Storbritannia, Tyskland og Sentral-Europa og Afrika, der Rambøll oppnådde tosifret organisk vekst. Veksten var også sterk i USA og over hele Norden, bortsett fra i Sverige, der Rambøll opplevde et lite fall i omsetningen. Rambøll hadde negativ vekst i Midtøsten, der selskapet har stengt ned sin olje og gass-virksomhet.

– Selv om utfordringene forårsket av pandemien nå er erstattet av krigen i Ukraina og den økende geopolitiske og økonomiske usikkerheten, er vi optimistisk med tanke på 2022, som er det første året med ny strategi. I lys av vår sterke ordrebok forventer vi fortsatt sterk vekst i 2022 og økt inntjening, sier Jens-Peter Saul i meldingen.