I den femte episoden av Byggeindustriens podkast «Byggeplassen» har vi besøk av LNS-sjef Frode Nilsen og BI-professor og Kina-ekspert Arne Jon Isachsen.
De to diskuterer Kinas enorme «The Belt and Road Initative», en visjon som har som ambisjon å knytte 4,4 milliarder mennesker i 65 land nærmere sammen og hvilken rolle Norge har i dette enorme prosjektet som har en anslått prislapp på åtte tusen milliarder kroner.
– Må forholde oss til Kina aktivt
Kinesiske entreprenører er allerede på plass i Norge, og eksperter har spådd at nordiske land kan få en høynet profil med Kinas siste satsing på den nordlige slikeveien gjennom Arktis.
Likevel tror ikke BI-professor Arne Jon Isachsen at Norge er det landet som ligger lengst fremme i Kinas silkeveistanker.
– Norge er nok ikke det topp-interessante landet for kineserne, selv om det er det for oss nordmenn. Heldigvis. Men vi må forholde oss til Kina på en aktiv måte, det er viktig. Og det som skjer med entreprenørbransjen må man tenke nøye gjennom, og et element i det er naturligvis lønns- og arbeidsvilkårene som kineserne har i Norge. Der må myndighetene ha gode løsninger, sier Arne Jon Isahcsen.
- Etter regjeringens Kina-besøk i vår har Kinas største entreprenør vært i flere møter med Vegvesenet og Nye veier
- Samferdselsministeren introduserte NTP i møte med kinesere – viser til høflighetsgrunner
- Per Sandberg hilser Kina-investeringer velkommen, men kaller Aps lakse-antydninger for «konspirasjonsteorier»
– Ingen fair konkurranse
LNS, som selv har vært entreprenør i Hong Kong, og bygget nye kloakktunneler for kineserne, frykter at norske myndigheter kan få problemer.
– Det er jo veldig spennende å se hvordan det blir, for det har vi ingen oversikt over. Vi har jo sett at en god del utenlandske entreprenører har kommet inn i det norske markedet de senere år, og vi føler ikke alltid at konkurransen har skjedd på like vilkår. Jeg tror det blir enda vanskeligere nå. Vi vet det skjer mange ting i Kina som ikke er bra, det gjelder menneskerettigheter, miljø og lønns- og arbeidsvilkår. Og dersom de skal operere med helt andre vilkår enn oss, så er det ingen fair konkurranse.
– Jeg tror ikke norske myndigheter vet helt hva de er i ferd med å sette i gang nå. Det er mange spilleregler i Kina som norske byggherrer må forholde seg til, og det tror jeg ikke de er skodd for, sier Nilsen i podkasten.
Prisen å betale for norsk laks til Kina?
I løpet av den 30 minutters lange podkast-praten kan du høre mer om hva Nilsen og Isachsen tror er årsaken til at kineserne ser mot Norge, om hvordan LNS ble tatt imot av kinesisk entreprenørbransje da de yppet seg i Hong Kongs kloakktunneler og hvorfor Frode Nilsen frykter entreprenører må betale prisen for at norsk laks skal få markedstilgang i Kina.
I tillegg kan du høre hvorfor LNS-sjefen, som tidligere har vært svært kritisk til utenlandske entreprenører i Norge, nå synes det er greit at selskapet hans konkurrerer sammen med en spansk entreprenør på et norsk prosjekt.
Her finner du podkasten Byggeplassen
Du kan abonnere på podkasten via din podkast-app på telefonen.
Du kan også lytte til alle podkast-episodene fra din PC her.
Mobilvennlig tilgang til podkasten finner du her.
- Kinas største bank ville investere i norsk infrastruktur - garanterer for kinesisk entreprenør i norsk veiprosjekt
- Kina-forsker: - Kan være starten på kinesisk investeringsboom
- Kinesiske storbanker ser mot norsk infrastruktur - signaliserte «investeringsgulv» på 100 millioner dollar
- Dette er Kina-saken oppsummert
- Nøkkelord
- Byggeplassen
- Anlegg
- Podkast
- Bygg