Ellen Schult Ulriksen i Advokatfirmaet Haavind (fra venstre) og Stine Dalenhag Snertingdalen i Kvale Advokatfirma gjestet Byggeplassen med Frode Aga og Christian Aarhus. Foto: Sindre Sverdrup Strand
Ellen Schult Ulriksen i Advokatfirmaet Haavind (fra venstre) og Stine Dalenhag Snertingdalen i Kvale Advokatfirma gjestet Byggeplassen med Frode Aga og Christian Aarhus. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Podkast: – Har du ikke gjort den jobben i forkant, så er det ikke så mye som en spiker igjen

Gravemaskiner som forsvinner på et jorde og hull som graves under gjerder. Mye kan skje når det åpnes konkurs i et selskap.

Byggenæringen har vært rammet av flere store konkurser det siste året.

I den siste episoden av podkasten Byggeplassen snakker vi om hva som skjer før, under og etter en konkurs og vi får et innblikk i hvordan arbeidsdagen til en bostyrer ser ut.

To av landets mest erfarne bobestyrere, advokat og partner Stine Dalenhag Snertingdalen i Kvale og advokat og partner Ellen Schult Ulriksen i Haavind, er gjester. 

De har begge jobbet med store konkurser innenfor både bygg og anlegg og andre næringer.

– Det var en gravemaskin som man måtte løpe og ta igjen for at den ikke skulle bli stjålet, forteller Stine Snertingdalen i podkasten når vi kommer inn på hvordan man sikrer verdier i et bo.

– Underleverandører er også ganske kreative, legger Ellen Schult Uriksen til.

– De får nyss om noe og skjønner at det begynner å brenne. Da er de opptatt av å ta tilbake det de har levert, ikke sant, for å sikre sin egen posisjon. Og det er veldig forståelig, sier hun.

– Og da begynner det også å lugge i et byggeprosjekt?

– Ja, og som bostyrer er jeg veldig opptatt av at den byggeplassen faktisk skal sikres. Ikke bare fysisk, men at du har vaktmannskap. Fordi dersom du ikke har gjort den jobben i forkant, så er det ikke så mye som en spiker igjen. Det er eksempler på at man har gravd hull under gjerder og dratt ut vinduer, sier Ulriksen.

Men selv om det ofte er lite verdier igjen når det åpnes konkurs i et selskap, så finnes det noen unntak. Da Oslo Vei gikk konkurs i slutten av 2012, driftet boet et pukkverk videre i lang tid og fikk dermed inn mye penger som igjen kunne gå til kreditorer.

– Vi fikk til, etter mye om og men, å drive det pukkverket i seks år med å leie inn underentreprenører til boet. Det var boet som driftet det. Dermed klarte vi å få full dekning for pantehaverne og de ansatte, sier Snertingdalen.

– Seks år drift i et bo, det må være uvanlig lenge?

Det er veldig sjelden.

Hør hele episoden øverst i saken, eller via din podkast-spiller på telefonen.