Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier fremdriften i prosjektet ikke er endret.

Planlagt E18-byggestart med Statens vegvesen: Våren 2016 Byggestart med Nye Veier: Våren 2017

Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) avviser at fremdriften i prosjektet E18 Tvedestrand-Arendal er endret.

Fredag ble det kjent hvem som ønsker å bygge E18 Tvedestrand-Arendal for den nye offentlige byggherren Nye Veier AS.

Fire norske entreprenører har sammen med en rekke utenlandske entreprenører fra Italia, Tyskland, Spania og Tyrkia meldt sin interesse for å delta i konkurransen. Prosjektet har en total kostnadsramme på rundt 5,6 milliarder kroner.

Samtidig som interessentene ble offentliggjort, opplyste direktør for kontrakt og anskaffelse, Bjørn Børseth, at de regner med byggestart våren 2017.

– Tilbudsfristen blir 14. september, og vi håper å inngå kontrakten november/desember. Da blir det byggestart våren 2017, sier Bjørn Børseth til Byggeindustrien.

Ett år senere

Det er i tilfelle ett år senere byggestart enn hva som var den opprinnelige oppstartsplanen til Statens vegvesen.

Kilder Byggeindustrien har vært i kontakt med i Vegvesenet bekrefter at de etter planen skulle ha hatt spaden i jorda april eller mai i år – altså ett år før Nye Veier kan være i gang med megaprosjektet på Sørlandet.

Statens vegvesens nettsider for prosjektet, er det også opplyst byggestart i 2016, noe også lokalaviser på Sørlandet har operert med.

Viser ikke hele bildet

Ifølge Bjørn Børseth i Nye Veier er det riktig at de ligger etter i forhold til utførelsesentreprisen som Vegvesenet la opp til, men at det ikke viser hele bildet.

- Vi har gjort om prosjektet til totalentreprise, og byggestarten som de opererte med gjaldt dessuten bare den ene strekningen. Konkurransegrunnlaget til Statens vegvesen skulle opprinnelig være klart i januar, men det var det ikke. Det manglet også en nødvendig stortingsproposisjon på bompengefinansiering, påpeker Bjørseth.

- Det viktige for oss er at vi har den samme sluttfristen som Vegvesenet, nemlig oktober 2019. Det mener vi er mulig å få til, noe vi også har fått en ekstern kvalitetssikring på, legger han til.

Solvik-Olsen: - Fremdriften ikke endret

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skriver i en tekstmelding til Byggeindustrien at overføringen av prosjektet til Statens vegvesen ikke har endret fremdriften i prosjektet.

– Da vi overtok regjeringskontorene snakket lokalpolitikere om at de håpet på oppstart i 2018. (Og hadde drømt om veien i mange tiår uten at beslutning er tatt). Vi foretok ekstrabevilgninger i 2014 for å fremskynde planarbeidet for prosjektet. Nå er saken fremmet for Stortinget, beslutning skal tas. Og spaden i jorden, skriver Solvik-Olsen i meldingen.

– Tidligere i år advarte Nye Veier mot forsinkelse pga lokale vedtak som brøt med rentenivå og finansieringsprinsippene. Det ble raskt ryddet opp i lokalt, og har ikke påvirket fremdrift. Forøvrig er prosjektet utvidet av Nye Veier slik at de har tatt med flere kilometer som opprinnelig ikke var påtenkt, skriver han videre til Byggeindsutrien.

Ap: - Bekymrer oss

Men i Arbeiderpartiet er de ikke imponert over at byggestart blir ett år senere enn planlagt med Statens vegvesen.

– Det bekymrer oss, fordi dette prosjektet haster. Det er dårlig nytt for regionen som vi vet har store forventninger til utbyggingen. I budsjettet for 2016 fikk ikke regjeringen medhold i å bruke rentekompensasjon for bompenger fra sine samarbeidspartier, og vi er veldig skuffa over at det nå blir enda en utsettelse i dette prosjektet, sier Tor Arne Ljunggren som sitter i transportkomiteen for Arbeiderpartiet på Stortinget.

– Dette viser jo også at de generelle lovnadene om å få raskere veier slår sprekker, og jeg har en mistanke om at det kanskje også er i ferd med å gå opp for regjeringen, legger Ljunggren til.