E6 Trøndelag
Nye Veier i Trøndelag skal bygge ut E6 som en moderne og trafikksikker firefelts motorvei fra Ulsberg i sør til Åsen i nord – en samlet strekning på drøyt 10 mil, der det i størst mulig grad blir lagt til rette for 110 km/t.
E6 nord, Ranheim–Åsen, er allerede prioritert for snarlig utbygging, og tilbudskonkurranse er planlagt i slutten av 2017, med sikte på byggestart i 2019. Da kan hele strekningen være utbygd i 2024/25.
E6 sør, Ulsberg–Melhus, ble ved siste priortering (høsten 2016) plassert temmelig langt ned på Nye Veiers liste over aktuelle utbyggingsprosjekter. Derfor foregår det et betydelig arbeid for å finne kostnadsreduserende tiltak, som for eksempel å fjerne/forenkle kryss, forkorte bruer, eller legge om traséer der det er mulig. Samtidig gjelder det øke samfunnsnytten for for både E6 sør og nord. Det betyr i særlig grad å finne optimale løsninger for en hastighet på 110 km/t.
(Kilde: nyeveier.no)
Nye Veier samlet både entreprenører og rådgivere fra inn- og utland til leverandørdag på Oslo Plaza til tirsdag.
- Det nye i år er at vi kjører enkeltmøter med leverandørene, såkalte speeddatingmøter utover ettermiddagen og onsdagen. Dette gjelder spesielt for E6 Trøndelag, der det er åpnet opp for å snakke med oss på forhånd i en til en-møter, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye veier til Byggeindustrien.
Ifølge Nye veier-sjefen er det flere som har meldt sin interesse for å snakke en-til-en med veiselskapet om E6 Trøndelag, en utbygging som rykker stadig nærmere start.
- Vi ser for oss en forhåndskunngjøring senere i høst for E6 Trøndelag. Der jobber vi nå med veiavtalen og det er stortingsbehandlingen som gjenstår, sier Ingrid Dahl Hovland.
- Hva forventer dere å få ut av leverandørdagen?
- Det er tilbakemeldingene fra bransjen som er viktig for oss. Vi ønsker å ha en tett dialog med leverandørene, gjøre korreksjoner og justere der vi ser det er riktig i forhold til tidligere prosjekter. For oss er det viktig å få ned kostnadene, fortsette det viktige arbeidet med seriøsitet og HMS og få opp samfunnsnytten og trafikksikkerheten i prosjektene, sier Dahl Hovland.
I tillegg til E6-utbyggingen nord og sør for Trondheim, er det spesielt ny E39 Kristiansand vest – Sandnes, med vekt på strekningen frem til Lyngdal, som har fokus denne dagen.
Her har Nye veier kontrakter som enten forberedes eller er på vei ut i markedet.
Se arrangementet live her.