Når Nye Veier ser etter rådgivere som skal utarbeide hele reguleringsplanen fra Langangen til Rugtvedt i Telemark, vil entreprenørerfaring veie tungt. Brua på bildet er fra E18-strekningen Sky-Langangen. Arkivfoto: Ådne Homleid

Nye Veier krever entreprenørkompetanse i reguleringsfasen

Nye Veier ønsker en romslig reguleringsplan for E18 Langangen-Rugtvedt for å gi entreprenørene handlingsfrihet.

I forrige uke lyste Nye Veier ut kontrakten for reguleringsplan for E18-strekningen mellom Langangen og Rugtvedt i Telemark. 

Oppdraget omfatter utarbeidelse av komplett reguleringsplan for ny 4-felts motorveg med tilhørende vegnett, kryss, kontrollstasjon for tunge kjøretøy, tekniske anlegg, tilstøtende terreng, massedeponier, anleggsveier, riggområder, driftsveier og øvrige serviceanlegg.

Nye Veier anslår i utlysningen at det totale arbeidsomfanget vil dreie seg om 50.000 timer.

– Kontrakten vil i verdi ligge på rundt 40 og 50 millioner kroner. Vi regner med at det blir stor interesse for oppdraget både nasjonalt og internasjonalt, sier direktør for kontrakt- og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth til Byggeindustrien.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Bjørn Børseth i Nye Veier. Foto: Arve Brekkhus

Entreprenørkompetanse

Nye Veier stiller som krav at tilbyderne må ha med seg entreprenørkompetanse i arbeidet med reguleringsplanen.

– Vi ønsker å få inn entreprenørkompetansen så tidlig som mulig, fordi vi tror de kan bidra med flere nyttige erfaringer i den første fasen av prosjektet. Det kan for eksempel gå på sentrale ting som hvor det er lurt å legge veien, eller kunnskap om hvilke logistikkutfordringene man kan støte på i de ulike områdene, sier Børseth.

– Hvorvidt dette løses av rådgiverne med egne krefter, eller gjennom samarbeid eller rekruttering av nye mennesker, må det være opp til markedet å styre, legger han til.

Vil ha handlingsrom for entreprenørene

Det håper det statlige veiselskapet vil bidra til en reguleringsplan som gir entreprenøren handlingsrom den dagen de går i gang med selve byggingen av veistrekningen.

– Vi ønsker ikke en regulering som er så detaljert at den låser mulighetene for entreprenørene. Er det null frihet, så vil det heller ikke være lett å utvikle nye løsninger som styrker prosjektet, sier Børseth.

RIF: Tror på ulike modeller

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Liv Kari Skudal Hansteen i RIF er positiv til å få inn entreprenørkompetanse i arbeidet med reguleringsplanen. Foto: Nicolas Tourrenc

I Rådgivende ingeniørers forening (RIF) er de positive til Nye Veiers ønsker om entreprenørkompetanse.

–Vi ser at det er viktig å få inn utførelseskompetanse i alle faser av et prosjekt, så dette tror jeg vil være en bra ting, sier administrerende direktør i RIF, Liv Kari Skudal Hansteen.

– Hvordan du tror du rådgiverselskapene vil svare på kravene om entreprenørerfaring?

– Jeg tror vi kommer til å se ulike modeller. Det er en del rådgivere som allerede har rekruttert inn personer med entreprenørbakgrunn, men jeg ser ikke bort fra at vi vil se flere nye samarbeidskonstellasjoner i ulike varianter. Samarbeid på tvers av bransjene i næringen er viktig, noe vi også ser komme mer og mer i form av mer utstrakt bruk samhandlingskontrakter. Det handler om å legge til rette for riktig kompetanse i alle ledd, sier Hansteen.

Planlagt oppstartsdato for oppdraget er 1. august i år. Målet er å være ferdig innen 30. november 2017.