Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef i Skanska Norge, Stein Ivar Hellestad, kunne onsdag signere OPS-kontrakten. Foto: Skanska Norge
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef i Skanska Norge, Stein Ivar Hellestad, kunne onsdag signere OPS-kontrakten. Foto: Skanska Norge

Nord-Norges største samferdselsutbygging signert

Onsdag ble OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt formelt signert av Statens vegvesen og Skanska.

Tirsdag kunne Byggeindustrien melde at partene hadde landet avtalen, som beløper seg på cirka 11,4 milliarder kroner. Nå er avtalen også formelt signert.

– Det er svært gledelig å kunne inngå en så stor kontrakt i en så krevende økonomisk tid som denne. Særlig når utbyggingen betyr så mye for så mange, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Hovland mener også at det er spennende at vegen skal bygges i et offentlig privat samarbeid (OPS) med Hålogalandsvegen AS og deres totalentreprenør, Skanska Norge AS.

– Dette er en stor dag for alle dem som har jobbet for og ventet på dette viktige samferdselsprosjektet, som vil binde Nordland og Sør-Troms sammen på en helt annen og ny måte. Jeg er veldig glad for at det er en norsk entreprenør som fikk oppdraget. Det vil bety mye for norsk anleggsbransje og for lokale underentreprenører i Nord-Norge, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i meldingen.

Gledelige nyheter
– Dette er svært gledelige nyheter. Vi er takknemlige for å få tilliten til å gjennomføre dette viktige samferdselsprosjektet som vil bedre både sikkerheten og reisetiden for alle de som ferdes på strekningen. Dette er allerede en gjennomfartsåre i regionen, og en grundig oppgradering har vært etterlengtet i lang tid. Vi setter derfor stor pris på å få muligheten til å bruke vår erfaring og kompetanse til å gjennomføre et prosjekt med stor samfunnsnytte og høye miljøambisjoner, sier konsernsjef Stein Ivar Hellestad i Skanska Norge.

Siden august i fjor har det vært kjent at Skanska var eneste tilbyder på gigantprosjektet. I etterkant av dette har Skanska levert tilbud på prosjektet, og har de siste månedene jobbet tett med Statens vegvesen for å utvikle gode løsninger rundt finansieringen.

– Vi gleder oss til å sette i gang med nok et spektakulært samferdselsprosjekt, og jeg vil spesielt rose våre folk i teamet som har jobbet med prosjektet i flere år. Det har vært like viktig å være skjerpet i tilbudsarbeidet her som i andre konkurranser, selv om vi lenge har vært eneste tilbyder. Vi har levert et fullverdig tilbud som er innen de rammene som Statens vegvesen har, og har fått god bruk for kompetansen og erfaringen fra forrige OPS-prosjekt, Rv3/25 Løten-Elverum, sier konserndirektør for anlegg, Anders Geirsta.

– Formelt sett vil Statens vegvesen inngå kontrakt med selskapet Hålogalandsvegen AS, som eies av Skanska Norges konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse. Dette er samme måte å organisere et OPS-prosjekt på som vi har gjort tidligere og som har gitt gode resultater, blant annet på Rv.3/rv.25 Løten- Elverum og E39 Klett-Bårdshaug, sier tilbudsleder i Skanska, Ketil Sand.

Pilotprosjekt
Vegvesenet peker på at utbyggingen også er et pilotprosjekt for å finne gode løsninger og metoder for å verne om artsmangfoldet og redusere klima og miljøavtrykket ved vegbygging. I kontrakten er det blant annet satt av inntil 100 millioner kroner til klimafond.

– Hensikten er å kunne premiere og utvikle nye innovative tiltak som ytterligere reduserer klimagassutslippene i dette prosjektet og for fremtidig vegbygging, skriver Statens vegvesen.

– Vi opplever at Hålogalandsvegen AS har møtt oss på mange av våre krav og at de også ønsker gode klima og miljøtiltak. Gjennom våre avklaringsrunder og forhandlinger har vi sammen funnet flere gode løsninger, sier prosjektsjef Reidar Johansen.

OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt skal knytte Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland bedre sammen.

– Utbyggingen skal øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten. Ny vei vil gi redusert kjøretid på cirka 40 minutter mellom Sortland og Harstad. Det blir også om lag 35 minutter raskere å kjøre fra Lofoten til Evenes lufthavn eller Narvik. Den nye vegen vil gjøre nærings og persontransporten tryggere og mer effektiv, og gi hele regionen en bedre forbindelse til E6, melder etaten.

82 kilometer ny vei
Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. 22 bruer skal på plass og det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje. Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028.

OPS-kontrakten med Hålogalandsvegen AS har en total ramme på 20 milliarder 2022-kroner som dekker bygging, drift og vedlikehold, finansiering og endringer gjennom hele kontraktsperioden på 21 år.

Skanska vil bygge og drifte prosjektet i sin helhet. Med seg i arbeidet har Skanska rådgiverselskapene Multiconsult og Aas-Jakobsen, Hæhre Entreprenør; som vil bygge den vestlige delen av prosjektet i underentreprise, samt Svevia Norge som vil utføre viktige driftstjenester etter at byggeperioden er avsluttet.

Hålogalandsvegen AS er heleid av Skanska Norges konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse.