Det opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
– En ny E18 fra Dørdal til Tvedestrand vil bety mye for både trafikksikkerheten og regional utvikling. Med trafikksikker firefeltsvei forsterker og videreutvikler vi E18 som ei hovedferdselsåre mellom Østlandet og Sør-Vestlandet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Strekningen er 54 kilometer lang, og veien blir i utgangspunktet planlagt som firefelt med fartsgrense 110 km/t. Prosjektet skal koste 11,35 milliarder kroner. 3,9 milliarder av dette er fra bompenger.
E18 fra Dørdal til Tvedestrand skal etter planen ha første delåpning i 2025. Det er planlagt ferdigstilling for hele strekningen innen utgangen av 2028. Det er Nye Veier som har ansvaret for prosjektet.
– Det er viktig å få sammenhengende firefelts vei på hele strekningen Oslo–Kristiansand. Dette vil gi vesentlig bedre trafikksikkerhet og kortere reisetid. Det er viktig både for vanlige folk og næringslivet som benytter veien. E18 er også en viktig del av koblingen til utlandet via ferjehavnene langs strekningen, sier samferdselsministeren.
Etter at et interkommunalt samarbeid resulterte i kommunedelplan for strekningen, arbeider nå kommunene Bamble, Kragerø, Gjerstad, Risør, Vegårshei og Tvedestrand med reguleringsplanen, melder Samferdselsdepartementet.