Det skriver Leca Norgei en pressemelding fredag.
– Slike prosjekter blir det flere av, spår daglig leder Trond Langedok i Notodden Flis og Mur i pressemeldingen.
Arbeidet på den 9,4 kilometer langt tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Telemark-firmaet har hatt, med en kontraktpris på rundt fire millioner kroner.
– Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Så skal de sprøytes med sprøytebetong etterpå, forklarer han.
Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen sammen med en nyinnkjøpt Manitou-truck.
– Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju–åtte meter høye, sier Langedok.
Alt i alt trenger han, ifølge pressemeldingen, 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.
Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny vei i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr for eksempel at tunge kjøretøyer sparer 18 minutter på turen fra Oslo til Haugesund.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Tunnel
- Mur
- Byggevare
- Byggevarer