Multiconsult skriver på sine nettsider at båten fikk problemer med fortøyningen ut over kvelden og slet seg. Før man fikk kontroll over båten hadde den fått hull i skroget, og det lykkes ikke å holde båten flytende.
– Dette har vært en dramatisk situasjon og vi har hatt medarbeidere som har arbeidet i tett dialog med redningsetater og havnevesen gjennom hele natten. Vårt primære mål var å holde båten flytende, men måtte etter hvert innse at skadene på båten var så store at vi ikke ville lykkes med dette. Hensynet til personsikkerhet har vært avgjørende i alle beslutninger underveis i redningsarbeidet, sier Leif Olav Bogen, konserndirektør Regioner Norge i Multiconsult i en uttalelse på nettsiden.
Multiconsult skriver at de har bistått brannvesen og havnevesen i arbeidet med å hindre spredning fra olje- og diesellekkasjer i havnebassenget.
Så fort vi innså at vi ikke kunne holde båten flytende har vi prioritert arbeidet med å unngå at det skal spres olje og diesel fra båten og ut i havnebassenget. Det er brannvesenet som leder dette arbeidet og vi bistår der det er ønskelig. I en utfordrende situasjon vil jeg takke både redningsetater og havnevesenet for det samarbeidet vi har opplevd gjennom natten, legger Bogen til.
- Nøkkelord
- Multiconsult
- Stavanger
- Rådgivere