Det er ikke lenger et sannsynlig scenario at Unibuss, som betjener bussruter i Oslo på kontrakt for Ruter, går konkurs. Foto: Heiko Junge / NTB
Det er ikke lenger et sannsynlig scenario at Unibuss, som betjener bussruter i Oslo på kontrakt for Ruter, går konkurs. Foto: Heiko Junge / NTB

Medier: Konkurs og busskollaps i Oslo er ikke lenger sannsynlig

Unibuss, Oslos største bussoperatør, sliter økonomisk, men etter lange forhandlinger er det nå usannsynlig at krisen ender med konkurs, skriver flere medier.

Ruter og Sporveien nærmer seg enighet om hvordan krisen i Unibuss skal løses. Det opplyser kilder til både Aftenposten og Avisa Oslo mandag.

I tillegg til å være nær konkurs, er busselskapet ilagt store bøter etter vinterens kaos. Dersom Unibuss hadde gått konkurs, ville rundt 70 prosent av bussene i Oslo stoppet umiddelbart.

Partene i saken forhandler fremdeles, men ifølge Aftenpostens opplysninger vil en løsning trolig komme i løpet av få uker. Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Skarsbø Moen i Ruter bekrefter overfor avisen at partene jobber med å finne en løsning for å unngå full stans i kollektivtilbudet.

– Akkurat nå ser situasjonen lysere ut enn den har gjort tidligere, sier hun.

Unibuss-direktør Atle Rønningen ønsker ikke å kommentere opplysningene. Det gjør heller ikke samferdselsbyråd Marit Vea (V), som også har deltatt i forhandlingene.

Ruter har fremmet konkursbeskyttelse som et alternativ for å unngå konkurs i Unibuss. Avisa Oslo har opplysninger om at det ikke lenger er et alternativ i forhandlingene.

Ifølge avisen skal Ruter ha akseptert at man forandrer på allerede inngåtte kontrakter, hovedsakelig i spørsmålet om hvor stor andel av bussene som skal være elektriske.

Det er ikke kjent om Oslo kommune, som eier Unibuss, skal bruke egne midler for å sikre selskapets økonomi.