- Denne må komme før utbyggingen av en ny jernbanetunnel, og den nye metrotunnelen må bygges før 2030, og om byrådet skal klare å redusere biltrafikken som planlagt må den bygges enda tidligere, som i 2025. Men da må arbeidet starte nå. Vi kan bygge banen på fire-fem år, men det tidkrevende er å få på plass reguleringsplanen, uttalte plansjef Halvor Jutulstad i Ruter under Knutepunktkonferansen i Oslo tirsdag.
En ny metrotunnel under Oslo sentrum er stipulert å koste rundt 16 milliarder kroner.
- Å få plass en ny tunnel er avgjørende, og slår meget positivt ut samfunnsøkonomisk. En ny metrotunnel har høyere nytteverdi enn noe annet skinneprosjekt i Norge tidligere, sier han.
I dag er T-banetunnelen under Oslo så å si helt sprengt på kapasitet i rushtrafikken, og for å kunne øke frekvensen må man få på plass en ny tunnel.
- En ny tunnel vil legge til rette for en dobling av dagens metrotrafikk, legger Jutulstad til.
Han håper nå det kan komme fortgang i reguleringsarbeidet.