Rundkjøringen i Stavanger skal støpes sammenhengende i 24 timer. Foto: Rogaland fylkeskommune.
Rundkjøringen i Stavanger skal støpes sammenhengende i 24 timer. Foto: Rogaland fylkeskommune.

Klart for 24-timers støp – mener prosjektet setter norgesrekord

I helgen skal det støpes lokk over en stor en rundkjøring i Jåttåvågen i Stavanger. Ifølge Rogaland fylkeskommune har det aldri tidligere vært støpt så mye sammenhengende i et veiprosjekt i Norge.

Støpingen av lokket i Jåttåvågen er en del av Bussveien-prosjektet som Rogaland fylkeskommune bygger mellom Stavanger og Sandnes.

Byggherren skriver i en pressemelding at det å legge lokket på rundkjøringen er en stor jobb, både for fylkeskommunen som er byggherre og for entreprenør KSR (arbeidsfellesskapet Kruse Smith (Contur) og Risa). Backe Rogaland er underentreprenør for KSR på støpingen som vil pågå sammenhengende i 24 timer.

– Arbeidet innebærer at vi støper fra klokka 17 fredag ettermiddag, gjennom natten og fram til lørdag ettermiddag den 9. desember. Innen veibygging i Norge har det aldri tidligere vært støpt så mye som 2.900 kubikkmeter sammenhengende, sier Per Ove Stokkeland, prosjektleder i Rogaland fylkeskommune.

Han forteller at lokket består av cirka 2.900 kubikkmeter med betong, noe som innebærer at det skal kjøres 305 betongbillass til anleggsområdet. Under selve støpingen kommer fire betongpumper til å være i drift, opplyser fylkeskommunen.

– Dette er en milepæl for Bussveien. Prosjektet skal være ferdig sommeren 2026, men allerede om et år kjører bussene oppå dette lokket, mens bilene går under bakken, forteller Stokkeland.

Slik skal lokket over den store rundkjøringen  se ut når alt er ferdig. Illustrasjon: Rogaland fylkeskommune.

Slik skal lokket over den store rundkjøringen se ut når alt er ferdig. Illustrasjon: Rogaland fylkeskommune.

Den store rundkjøringen har fire armer, og lokket som kommer oppå vil danne et nytt område som blant annet knytter jernbane, Bussveien og kollektivtraséen til Ullandhaug sammen. Siden bilene skal kjøre under bakken, blir lokket et såkalt mobilitetspunkt for myke trafikanter og buss, skriver byggherren i meldingen.

Arbeidet med Bussveien pågår flere steder i Stavanger og Sandnes. Anleggsarbeidet på strekningen gjennom Jåttåvågen (Stasjonsveien–Gauselvågen) startet sommeren 2022, og skal være ferdig i 2026. Strekningen er en del av Bussveien mellom Stavanger og Sandnes.

Rettelse: Da denne saken først ble publisert fredag 8. november var ikke underentreprenøren Backe Rogaland nevnt. Saken ble oppdatert mandag 11. desember.