Sjåfør Kenneth Olsen er fornøyd med å få bli sjåfør på Fon Anlegg sin første elektriske lastebil.
Sjåfør Kenneth Olsen er fornøyd med å få bli sjåfør på Fon Anlegg sin første elektriske lastebil.Foto: Volmax.

Kjører byggevarer med elektrisk lastebil

Sandefjordfirmaet Fon Anlegg AS har tatt i bruk Vestfolds første helelektriske kranbil. Bilen, en Volvo FE Electric, skal kjøre fast for Byggmakker.

– Vi ønsker med denne avtalen å få testet ut ny teknikk på et område dette var utenkelig for få år siden. I Byggmakker sin strategi for bærekraft har vi mål om karbonnøytralitet innen 2025 og en karbonfri drift innen 2030.I dette ligger det at vi skal redusere våre egne klimagassutslipp. Vi jobber aktivt med å analysere og sette oss mål knyttet til vår transport av byggevarer rundt omkring i Norge. Den nye lastebilen er en start på et grønt skifte, sier logistikksjef i Byggmakker, Ola Halvorsen, i en pressemelding fra Volmax.

Halvorsen legger til at også byggevarefirmaets kunder etterspør det grønne skiftet innen varetransport.

25 mil

Den elektriske lastebilen er levert av Volvo-forhandler Volmax på Borgeskogen. Kranen, som er levert av Palfinger Norge, avdeling Vestfold, drives av et elektrisk kraftuttak på bilen. Det blir benyttet en såkalt variabel pumpe som gir mer kraft dess mer kranen belastes, for å holde forbruket av strøm på et lavt nivå, står det i meldingen.

– Volvo er verdens første store lastebilprodusent som kan levere hele spekteret av tunge lastebiler opp til 52 tonns vogntog med elektrisk drift. Bilen er utstyrt med fire batterier og vi har beregnet en kjørelengde på rundt 25 mil, litt avhengig av last og veier den skal kjøre, forteller markedssjef Kurt Lydersen i Volmax.

Bilen vil stå på lading over natten og få en kort lading i løpet av en normal arbeidsdag, ifølge Volmax.

Fra overleveringen av den nye elektriske lastebilen. Fra venstre  markedssjef Kurt Lydersen i Volmax, daglig leder Joakim Aarøe i Fon Anlegg og logistikksjef Ola Halvorsen i Byggmakker.
Fra overleveringen av den nye elektriske lastebilen. Fra venstre markedssjef Kurt Lydersen i Volmax, daglig leder Joakim Aarøe i Fon Anlegg og logistikksjef Ola Halvorsen i Byggmakker. Foto: Volmax.

Staten bidrar

Lastebilen koster 4,5 millioner kroner, cirka to millioner mer enn en tradisjonell lastebil med dieselmotor. Enova støtter med 40 prosent av merkostnaden for å velge en elektrisk lastebil. I dette tilfellet cirka en million kroner, opplyser Volmax.

– Vi har hatt en langvarig transportavtale med Byggmakker i Vestfold og har fra før fire kranbiler i trafikk for byggevarefirmaet. Vi gikk med glede inn i dette prosjektet som vi synes er veldig spennende, sier daglig leder Joakim Aarøe i transportfirmaet Fon Anlegg.

Omstilling

Han sier det er en omstilling å gå for elektrisk drift, med tanke på kjøreruter og ladepunkter. Det er også en ny hverdag for sjåfør som nå vil tilbringe dagen i et i førerhus med betydelig redusert støy.

– Som en stor aktør i bransjen er det viktig at vi er med på utviklingen og ikke minst miljørelatert fremtid. Vi i Fon Anlegg har som mål å være ledende innen vår bransje og da må vi være med å bidra til å dra bransjen i riktig retning og bidra med utvikling, sier daglig leder Joakim Aarøe i Fon Anlegg.