Den kinesiske entreprenøren SRBG står ansvarlig for byggingen og har støtt på forsinkelser, konkurser og betongutfordringer. Alle de 344 boltene som holder de bærende vaierne i hengebrua må skiftes, skriver NRK.
Det ble klart etter at en av boltene røk og det samtidig viste seg at flere var sprukket.
– Vi mener det er en produksjonsfeil og at entreprenøren skal dekke kostnadene. Men det blir det sikkert en diskusjon om, sier prosjektsjef Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen nord.
Hålogalandsbrua like utenfor Narvik kostet nesten fire milliarder å bygge og er Norges nest lengste hengebru med sine 1.533 meter. Brua ble åpnet i desember 2018, nesten to år etter at den opprinnelig skulle stå ferdig.
Det kinesiske selskapet opplyser at de har undersøkt saken i samarbeid med blant andre Statens vegvesen, og at de er uenige med Statens vegvesen om årsaken til feilen og hvem som er ansvarlig.
– SRBG er imidlertid i dialog med Statens vegvesen vedrørende en løsning på utbedringsarbeidet og samarbeider for å finne en løsning på situasjonen, skriver SRBG i en epost til NTB.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Bru
- Statens vegvesen