- Entreprisen består av fem hovedelementer, forklarer anleggsleder Johnny Kjenås i Isachsen Entreprenør. (Foto: Johan Peter Kraugerud/Profus Media)

Isachsen med første salve på E16 Sandvika-Wøyen

I 2019 skal ny 4-feltsveg åpnes på strekningen mellom Sandvika og Wøyen. Statens vegvesen har tildelt Isachsen Entreprenør den første entreprisen, som i hovedsak er forberedende arbeider i Sandvika og i Franzefoss-området.

Oppdraget har en verdi på ca. 30 millioner kroner. Selve byggingen av E16 starter senere i høst. Samlet har Sandvika-Wøyen prosjektet en anslått kostnad på 3,8 milliarder kroner, og finansieres med 75 prosent Oslopakke 3-midler og 25 prosent statlige midler.

Torsdag denne uken ble første salve avfyrt i området mellom Franzefoss og nåværende E16.

- Alt gikk som planlagt, men sprengningen krevde omfattende sikkerhetstiltak, forteller prosjektleder i Isachsen Entreprenør, Roger Kjenås.

- Nærheten til den tungt trafikkerte E16 samt hensyn til øvrig infrastruktur – bl.a. er Sandvikelva som renner like i nærheten fredet - gjorde at vi måtte inn med omfattende sikringstiltak. I den perioden sprengningen ble gjennomført var det full trafikkstopp, vi hadde i alt 15 vaktposter for å sikre at alt gikk som planlagt, sier han.

Oppdraget skal være ferdig 31. oktober i år.

- Innen den tid skal 30.000 m3 med fjell være flyttet. Steinmassene skal i hovedsak anvendes som fyllmasse til ny internvei inne på Franzefoss-området. Entreprisen består av fem hovedelementer, forklarer anleggsleder Johnny Kjenås.

- Foruten masseuttak for omlegging av høyspentlinjen og opparbeidelse av internveien skal det anlegges midlertidig P-plass på hovedriggområde for Bjørnegårdtunnelen, samt bygges støyskjerm i Åses vei, og det skal utføres VA-arbeider knyttet til høyspentomleggingen, sier Johnny Kjenås.

Strekningen Sandvika-Wøyen vil bestå av både tunnel og vei i dagen. Førstnevnte vil bli 2,3 kilometer lang, og vil begynne ved dagens Kjørbo-tunnel og ende ved Bærumsveien.

- Drøye fire års sammenhengende anleggsvirksomhet vil naturlig nok innebære en del redusert fremkommelighet i området, men anleggsleder Kjenås poengterer at det vil det være verdt.

- E16 er en av de mest trafikkerte tofeltsveiene i hele landet. I 2010 ble trafikktettheten mellom Kjørbo og Bærumsveien målt til 35.000 kjøretøy per døgn. E16 er hovedferdselsåre mellom Oslo og Bergen; når det nye veisystemet står klart får de tusener på tusener som hvert år skal videre over fjellet en ny vår hva gjelder selve startetappen, avslutter Johnny Kjenås.