Erik Smith

Innlegg fra Erik Smith: Virkelig status for Follobanen

Bygg.no har i flere artikler forsøkt å spre inntrykk av at Follobaneprosjektet har store problemer som prosjektet ikke har kontroll over. Dette er langt unna sannheten. Den virkelige status er at Follobaneprosjektet har utført mer enn 1/3 av arbeidene og at kostander og fremdrift er under kontroll målt mot prosjektets styringsramme og oppstart av Follobanen i desember 2021.

 Erik Smith

Follobanens prosjektdirektør

Bygg.no har fått tak prosjektets overordnete risiko matrise fra november 2016 og brukt og misbrukt denne til å så tvil om prosjektets tilstand. I utgangspunktet er risikomatrisen et internt strategisk dokument som prosjektet bruker til å fokusere og kanalisere innsatsen i forbindelse med bl.a. oppfølging av leverandørene. Erfaringer fra store prosjekter er at de prosjektene som er dyktige på risikostyring er de som har størst sannsynlighet for å lykkes. Follobaneprosjektet driver aktiv risikostyring. Dette har vært en av bidragsyterne til at prosjektet i dag har en god status.

En gang i måneden setter ledelsen i de enkelte delprosjektene seg sammen og prøver å se fremover for å identifisere mulige fremtidige risikoer. Deretter samles prosjektledelsen for å utarbeide prosjektets overordnete risiko matrise samt etablere tiltak som kan redusere risikoene. Noen risikoer er mer generiske, slik som:

- risiko for større ulykke

-risiko for brudd på regelverk knyttet til lønns- og arbeidsvilkår

-risiko for forsinkelser og kostnadsøkninger på grunn av uforutsett avvikende grunnforhold

Disse risikoene er ikke større på Follobanen enn på andre prosjekter, men erfaringer fra andre prosjekter er at det er viktig å ha høy innstas kontinuerlig mot disse områdene.

De øvrige risikoområdene fra november er risikoer knyttet til fremtidig prosjektgjennomføring. Dette er risikoer som kan utvikle seg til problemer dersom prosjektet ikke tar tak i disse i tide. Det har derfor ingen mening når Bygg.no forøker å beskrive tvil om prosjektets tilstand basert på prosjektets arbeid med risikostyring.

Risikobildet er dynamisk. Det er endringer hver måned på risikomatrisen og tiltakslisten. For et år siden var det helt andre risikoer som det ble fokusert på. Alle prosjekter har/opplever små og store utfordringer eller risikoer. De prosjektene som lykkes er de prosjektene som identifiserer risikoer i tide og får igangsatt riktige og nødvendige tiltak i tide. Risikostyring er derfor en av byggherrens viktigste verktøy.

Prosjektet har nylig fått utført en uavhengig usikkerhetsanalyse som konfirmerer kostnadsbildet.

Follobanen styres og drives etter den beste modell og praksis for prosjektgjennomføring og har tatt i bruk prosesser som er utviklet i andre bransjer for store kompliserte prosjekter. Dette innebærer bl.a. et omfattende system for systematisk ferdigstillelse som sikrer kontroll på kvaliteten. Av de fire hovedmål parameterne kost, tid, kvalitet og omdømme har prosjektet kontroll på de tre første. Omdømmet i deler av bygge-bransjen er nok mer diskutabelt, og her har Bygg.no bidratt i negativ retning.

Det er vanskelig å forstå hvilket objektivt grunnlag Bygg.no har til å så tvil om prosjektets tilstand basert på enkelte løsrevne dokumenter, enkelte utsagn og enkelt utfordringer som ligger frem i tid og som prosjektet har tatt tak i. Det kan se ut til at bransjeinteresser i denne saken konkurrerer ut redelighet i Bygg.no.