Riksvei 13 Vik - Vangsnes

Foto: Statens vegvesen.Det er Kruse Smith som har vært totalentreprenør for det etterlengtede rassikringsprosjektet. Foto: Statens vegvesen.Ifølge Statens vegvesen er det de siste 35 årene registrert rundt 150 skred og steinnedfall mellom Vik og Vangsnes. Nå er den rasutsatte strekningen erstattet av tunnel. Foto: Statens vegvesen.Den 2,8 kilometer er lange Goteviktunnelen åpnet for trafikk 9. desember. Foto: Statens vegvesen.Prosjektleder Stein Dyngen i Statens vegvesen (midten) sørget for livebilder fra prosjektet under den digitale veiåpningen 19. januar. Varaordfører Marta S. Vange og ordfører Roy Egil Stadheim i Vik kommune var også med. Foto: Statens vegvesen.Foto: Statens vegvesenI prosjektet er det bygget en gang og sykkelvei som er knyttet til den delen av gamleveien som nå er erstattet av tunnel. Foto: Statens vegvesen.Totalentreprisekontrakten har også omfattet opprustning av cirka en kilometer vei i dagen. Foto: Statens vegvesen.

19. januar sto samferdselsminister Knut Arild Hareide for den offisielle åpningen av rassikringsprosjektet riksvei 13 Vik - Vangsnes. Den 2,8 kilometer lange Goteviktunnelen sørger nå for at en meget rasutsatt veistrekning er borte.

Fakta

Sted: Vik kommune i Vestland

Prosjekttype: Tunnel på 2,8 kilometer. Rassikringsprosjekt

Totalentreprise eks. mva: 360 millioner kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Totalentreprenør: Kruse Smith

Hovedkonsulent: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Vassbakk & Stol l Elektro: Mesta Elektro l Vann- og frostsikring: Implenia l Asfalt: Peab Asfalt l Betongleverandør: Røyrvik Bygg og Betong l Sikringsmateriell: Vik Ørsta l Leverandør sprengstoff: Orica l Leverandør gysemasse: Weber

Ifølge Statens vegvesen er det de siste 35 årene registrert rundt 150 skred og steinnedfall på den rasutsatte riksvei 13-strekningen mellom Vik og ferjekaien på Vangsnes i Vestland fylke. Senest i 2016 raste store steinblokker ned og ødela veien slik at den måtte stenges i en uke. Samferdselsministeren la vekt på sikkerhetsaspektet da han på grunn av pandemien åpnet veiprosjektet digitalt fra hjemmekontoret.

– Når vi bygger nye veier, skal de ikke bare sørge for at folk kommer seg fortere frem. Det er vel så viktig at folk kommer seg trygt fram. Den nye Goteviktunnelen er et godt eksempel på et slikt prosjekt. Den gamle veistrekningen fra Vik og nordover langs fjorden til Gotevik har frem til nå vært smal og skummel med stor fare for ras. Nå slepper folk i Sogn å kjøre med hjertet i halsen, uttalte samferdselsministeren i forbindelse med åpningen.

Åpnet 9. desember

Ny riksvei 13 mellom Vik og Vangsnes ble åpnet for trafikk allerede 9. desember. Prosjektet, som er utført i en totalentreprise av Kruse Smith Entreprenør, har i hovedsak omfattet byggingen av den 2,8 kilometer lange Goteviktunnelen. I tillegg er nesten en kilometer vei i dagen blitt rustet opp og det er bygget en 130 meter lang gang- og sykkelvei som er koblet til gamleveien.

Kruse Smith startet arbeidene i november 2017. Totalentre
prenøren hadde med seg Multiconsult som hovedrådgiver og de største underentreprenørene har vært Vassbakk og Stol, Fosse Maskin og Mesta Elektro. Ifølge Staten vegvesen var det på det meste cirka 50 personer involvert i byggingen og 52 ulike bedrifter har utført arbeid for Kruse Smith.

– Prosjektet har gått rimelig greit uten de store tekniske utfordringene. Både tunneldrivingen, vann- og frostsikringen og elektroarbeidene gikk veldig bra, oppsummerer prosjektleder Stein Dyngen i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Billigere enn beregnet

Veianlegget ligger an til å koste rundt 595 millioner kroner. Det er nesten 90 millioner kroner mindre enn Statens vegvesens opprinnelige kostnadsoverslag på 683 millioner. Det oppløftende prosjektregnskapet ble også lagt merke til av samferdselsministeren.

– Jeg vil takke Statens vegvesen for god styring av prosjektet, sa Hareide i forbindelse med den offisielle åpningen av veistrekningen.

Stein Dyngen er naturlig nok også fornøyd med at de har gjennomført prosjektet til en lavere pris enn beregnet. Han sier til Byggeindustrien at kostnadskuttet på 90 millioner først og fremst handler om valget av totalentreprise og om timingen på utlysningen.

– Hovedgrunnen til at prisen ble lavere enn ventet har nok mye å gjøre med at det var en del ledig kapasitet i markedet. Mange entreprenører hadde siktet seg inn på prosjektet og derfor ble det også veldig god konkurranse om oppdraget, sier Dyngen.

Tidlig ute med totalentreprise

Seks entreprenører leverte inn tilbud, men ifølge Dyngen var det over ti entreprenører som hentet ut anbudspapirer. Kruse Smith vant konkurransen med et tilbud på drøye 360 millioner kroner. K.A Aurstad/Metrostav og Implenia Norge fulgte relativt tett med tilbud på henholdsvis cirka 371 og 376 millioner kroner.

– Vi visste interessen for prosjektet var stor, og den ble ikke mindre da vi gikk for totalentreprise. Dette prosjektet var nemlig relativt tidlig ute med å velge totalentreprise og jeg tror flere aktører så på dette som en mulighet til å skaffe seg erfaring med totalentrepriser i et prosjekt som ikke var for stort, sier Dyngen.

Liten grad av frihet

– Hvorfor gikk Statens vegvesen for totalentreprise i et prosjekt som i stor grad omfatter tunnelbygging og som derfor gir lite spillerom for entreprenørene?

– Det blir naturlignok ikke en veldig stor grad av frihet i et veiprosjekt med en vedtatt reguleringsplan og en avgrenset korridor hvor tunnelen skal bygges. Valget av entrepriseform ble gjort i den fasen hvor Statens vegvesen la om kontrakts-strategien. Vi ble utfordret på å gå for totalentreprise og vi hadde lyst til å prøve, sier Dyngen.

Overskuddsmasser til fremtidig prosjekt

Plassering av overskuddsmasser fra tunneldrivingen var en viktig sak da prosjektet ble planlagt. Løsningen ble å bruke deler av massene til å utvikle et næringsområde for Vik kommune. I tillegg ligger 190.000 kubikk tunnelmasser lagret og klar til bruk den dagen Vikafjelltunnel-prosjektet skal bygges.

– Da vi startet planleggingen lå Vikafjelltunnelen inne i siste del av NTP. Det tunnelprosjektet vil gå gjennom berg bestående av mye fyllitt og kalk, som ikke er gode masser til bygging av veikropp. Derfor valgte vi å mellomlagre gode masser fra Goteviktunnelen til det prosjektet kommer, forteller Dyngen.

Han må riktignok konstatere at Vikafjelltunnel-prosjektet har falt ut igjen av NTP.

– Vi startet forprosjektet for Vik - Vangsnes i 2013, vi regulerte i 2014 og vi startet bygging i slutten av 2017. Det er ikke sikkert vi hadde gjort det samme valget for tunnelmassene hvis planleggingen hadde startet to år senere, sier Dyngen.


Flere prosjekter