Hvorfor smalt det ved Mosjøen?

I følge VG er eksplosjonen utenfor Mosjøen i går er den første i sitt slag i Norge og i Europa. Nå sender Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) eksperter til eksplosjonsområdet. For vår del vil vi berømme dem som fort så alvoret i situasjonen og som sørget for evakuering av folk fra anleggsområdet.

15 000 kg flytende brennbar veske for bruk i sprengningsarbeider er ikke å spøke med. Nå er slik veske i utgangspunktet ikke farlig før det blandes med de rette kjemiske stoffene, men det skjer først nede i borehullene. Når blandingen er klar er kraften fra en slik sprengning enorm. Det viste seg også denne gang. Da lastebilen eksploderte slo det ut på jordskjelvstasjoner.

Nå er det viktig å finne ut hvorfor bilen begynte å brenne? Det er også viktig å se på om man har tilstrekkelig med slukkeutstyr på og ved slike biler om en ulykke skulle skje. Vi hører stadig om lastebiler som begynner å brenne på grunn av varmgang i bremser, motor eller brann i elektriske anlegg m v. Dersom en slik hendelse skulle skje i et område med mye folk eller på strategisk viktige samferdselspunkter, kan situasjonen bli veldig dramatisk.

Vi vet at mange sprengstoff-eksperter nå er samlet for å vurdere situasjonen, og vi er sikker på at myndighetene med DSB i spissen vil komme til bunns i hva som har skjedd. .

- En slik ulykke har aldri skjedd i Norge tidligere. Det har faktisk ikke skjedd i Europa før heller, sier avdelingsleder Siri Hagehaugen i DSB til VG.

Hun legger til at forrige gang en lignende hendelse fant sted var i Canada for rundt ti år siden.

Vi vet at det jobbes med regelverket for slike transporter. Eksplosjonen ved Mosjøen viser at det er viktig å få frem årsaken slik at dette ikke skjer igjen. Rundt om på mange anleggsplasser jobbes det daglig med tilsvarende stoffer. Det er derfor viktig at man får kunnskap om årsaken til ulykken så snart som overhode mulig.