Illustrasjonsfoto: HENT
Illustrasjonsfoto: HENT

HENT gjør «Fareblind» og «Farlige mønstre» til obligatoriske krav

HENT gjør kursene Fareblind og Farlige Mønstre obligatorisk for alle samarbeidspartnere og for alle egne ansatte.

– Store deler av bygg- og anleggsbransjen er nå samlet under paraplyen SfS BA med et felles mål om å bidra til en sikker og trygg arbeidsplass. HMS-arbeidet har gjennomløpt en evolusjon til beste for så vel samfunn som BA bransjen. Det er en annen reell holdning til HMS-arbeidet i dag enn for ti år siden. Dette skal vi alle være stolte over, samtidig som statistikken minner oss på at vi på ingen måte er i mål, sier konserndirektør for HMS og kommunikasjon i HENT, Endre Persen, i en pressemelding.

To kursmoduler
SfS BA har nå ferdigstilt to sentrale kursmoduler.

– Fareblind har allerede eksistert en tid og mange har gjennomført kurset. Dels som følge av egeninteresse, dels som følge av krav fra byggherrer eller entreprenører. For kort tid tilbake ble Farlige mønstre etablert, heter det videre i meldingen.

– Jeg mener begge disse kursene gir grunnleggende god informasjon og kunnskap om vesentlige faremomenter på bygge- og anleggsplasser. De er intuitive, engasjerende og oppvekkende på samme tid. Rett og slett et solid stykke arbeid som fortjener et stort publikum, mener Persen.

I likhet med mange andre aktører i byggebransjen, har også HENT utarbeidet et selskapsspesifikt kurs innen HMS.

Ny standard
– Dette er obligatorisk for alle som skal innom våre byggegjerder. Alle disse selskapsspesifikke kursene er laget i beste mening, mange av dem som konsekvens av mangel på noe felles for bransjen. Vi mener at de to kursene som SfS BA nå har lansert, langt på vei sikrer en nødvendig basis for alle som arbeider i bransjen, og jeg mener det hadde tjent alle om vi nå hadde «standardisert» dette som et felles krav, sier Persen.

Prosjektspesifikt fokus
Men han understreker at ingen bygge- og anleggsplasser er like, og at det vil alltid være behov for å prosjekt-orientere sikkerhetsfokuset.

– På samme måte som det er nyanser i hvordan de ulike selskapene har bygd sine HMS-systemer. Dette må vi uansett ivareta pr prosjekt, men den generelle introduksjonen kan vi overlate til SfS-kursene. Når vi nå innfører Fareblind og Farlige Mønstre som obligatoriske, vil vi derfor gjennomgå vårt eget kurs i lys av ovennevnte, sier Persen.