Matprat blir nettsamfunn

Nå kommer Norges første nettsamfunn for matinteresserte. På MatFolket kan du lage dine egne kokebøker, dele oppskrifter og utveksle tips og erfaringer.

– Vi lager et digitalt univers der mat og matopplevelser står i sentrum, og der alle kan dele og kommentere, sier direktør Anne Mari Halsan i MatPrat, Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

Tradisjonelt har opplysningskontoret vært en enveis informasjons- og oppskriftskilde. Digitale medier har åpnet for helt nye måter å kommunisere på.

– Nå tar vi tar steget ned fra talerstolen og setter oss ved langbordet hos MatFolket, der alle matinteresserte er velkommen til å ta plass.

Mer på nett
På ti år har internett gått fra å være en liten kilde til oppskrifter og matinspirasjon, til snart å være like viktig som kokebøker. Nær 60 prosent av alle nordmenn søker etter matkunnskap på nettet, viser tall fra Ipsos MMI.

– I dag har matprat.no én million brukere hver måned og er dermed det desidert viktigste nettstedet for nordmenn som leter etter matoppskrifter, ifølge Halsan.

MatFolket er inspirert av nettsamfunn som Facebook, Instagram og Pinterest. Forskjellen er at alt handler om mat og matglede.

– Så vidt vi vet er det ingen andre som har laget et slikt sosialt nettverk for mat tidligere. Vi har hatt med oss de beste folkene i landet til å utvikle konseptet, sier Anne Mari Halsan.

Lett tilgjengelig
MatFolket er en del av nettstedet matprat.no. For å bli medlem registrerer man seg enkelt enten med en e-postadresse eller via Facebook.

– På MatFolket kan man dele oppskrifter, lage sine egne kokebøker og følge andres. Hele ideen er at alle skal kunne kommunisere med alle.

Halsan tror et slikt nettsamfunn vil appellere til unge mennesker som har interesse for mat.

– MatFolket er linket opp mot Facebook, og på den måten blir det enkelt å følge venner og få oppmerksomhet rundt sine egne oppskrifter og mattips.

Alt man trenger for å være med er en PC, et nettbrett eller en smarttelefon.

– Sosiale medier, nettbrett og smarttelefoner gir raske endringer i hvordan vi lever livene våre. For oss er det viktig å være i førersetet i disse mediene slik at vi når folk der de er, sier Anne Mari Halsan.