Nordmenn vil ha norsk mat

Etter flere års nedgang øker nordmenns interesse for norsk mat, viser en ny undersøkelse.

 

54 prosent av befolkningen mener nå at det er ganske viktig eller meget viktig at landbruksproduktene vi bruker skal være norske, ifølge undersøkelsen Norske Spisefakta 2012.

– Dette er to prosent opp fra tilsvarende måling for to år siden og et klart trendbrudd etter en lang periode med synkende preferanse for norskprodusert mat, sier seniorkonsulent John Spilling i Ipsos MMI, som står bak undersøkelsen.

Andelen som ønsker at spesielt kjøttvarer skal være norske, er skyhøy. Tre av fire sier seg helt eller delvis enig i at de foretrekker kjøtt som er merket med at det er produsert i Norge.

Folk ser også ut til å være mer villige enn før til å betale ekstra for kortreist mat.

– 62 prosent sier seg helt eller delvis enig i at de vil betale mer for slik mat. Det er seks prosent flere enn for to år siden, sier Spilling.

Norsk kvalitet
Norske Spisefakta 2012 er gledelig lesning for alle som jobber for å fremme norsk kvalitetsmat, mener informasjonssjef Eli Strand i Nortura.

– Produksjon, foredling og salg av norske landbruksprodukter utgjør en verdikjede som folk nå setter mer pris på enn ved forrige måling. Det stimulerer til forsterket innsats i arbeidet med kvalitet og produktutvikling, sier Strand.

Gilde og Prior, som er Norturas største varemerker, baserer seg kun på norske råvarer.

– Målingene våre viser at dette er høyt verdsatt blant forbrukerne. Samtidig ser vi en klart økende interesse for de helnorske spesialitetene vi tilbyr under merkene Eldhus og Thulefjord.

Kan være stolte
Også mesterkokken Arne Brimi, kjent blant annet fra TV-serien Gutta på tur, synes det er flott at interessen for norskprodusert mat øker.

– Å verdsette råvarer og spesialiteter fra eget land har noe med identitet og kultur å gjøre. Nordmenn har slik sett mye å være stolte av og mange gode tradisjoner å føre videre, sier Brimi, som nå driver matstedet Vianvang i Vågå i Gudbrandsdalen.

Han tror økt produktmangfold har bidratt til fornyet interesse for norsk mat.

– Her har det vært gjort en stor innsats som både kokker, restaurantgjester og vanlige forbrukere som lager mat hjemme kan glede seg over.

Kvalitetssystemet på veien fra råvarer til salgsklart produkt i butikkhylla vil være avgjørende for fortsatt økt oppslutning om norske landbruksprodukter, mener han.

– Våre naturgitte forhold er et svært godt utgangspunkt, men den videre håndteringen av råvarene må også innfri for at maten skal bli førsteklasses, sier Arne Brimi.