Synes turister tas godt imot

Turister som legger ferien til Norge blir tatt godt imot, synes nordmenn selv. Sett med egne øyne scorer vi høyt som vertskapsnasjon, ifølge en ny undersøkelse.

68 prosent synes vi tar imot turister fra utlandet bra eller svært bra, viser undersøkelsen, som er utført av YouGov for Novasol, Europas største utleier av ferieboliger.

22 prosent synes mottakelsen er dårlig eller svært dårlig. Ti prosent svarer vet ikke.

– Evnen til å få utenlandske gjester til å trives er avgjørende for Norges utvikling som turistnasjon. Vi trenger fornøyde besøkende som kommer tilbake igjen og anbefaler landet vårt til venner og kjente, sier Espen Hjulstad, leder for Novasol i Norge.

Turistenes egen oppfatning av Norge og nordmenn er mer blandet, ifølge reiselivsforsker Terje Slåtten, førsteamanuensis ved Høgskolen i Lillehammer.

– Det spørs hvem man spør. Tyskere og svensker er gjennomgående blant de mest fornøyde Norges-turistene. Spanjoler og finner er noe mer kritiske. Men i årene fremover vil en stadig større andel av verdens turister være asiater. Deres holdninger og ønsker vet vi foreløpig ikke nok om, sier Slåtten.

Vertskapskurs
Han mener utviklingen vil øke kravene til utøvelsen av godt vertskap.

– Det trengs god kulturforståelse for å kunne ta imot folk med andre skikker og omgangsformer. Noen steder i landet arrangeres det allerede vertskapskurs med fokus på dette. Slike kurs vil nok bli mer og mer etterspurt.

Vakker natur og avslappet atmosfære er etter mange turisters mening de største fortrinnene ved Norge, påpeker Slåtten. Det mest negative er de høye prisene.

Blant turistene som velger å tilbringe Norgesferien på leid hytte, står gode naturopplevelser høyt i kurs.

– Til oss kommer det mest tyskere. De liker å fiske, gå tur og være ute i naturen, sier Barbro Hillestad, som sammen med familien leier ut et titalls hytter i Tovdalen i Aust-Agder gjennom Novasol.

Må kunne språk
Hun mener gode språkkunnskaper er en viktig forutsetning for å utøve godt vertskap.

– Gjestene vil gjerne ha råd og tips om turer og fisking, og liker at vi er tilgjengelige for dem ved behov. De setter stor pris på at vi kan prate greit med dem på tysk. Mange kommer jo også igjen flere ganger, så vi blir godt kjent. Da er det fint at språk ikke blir en hindring for den personlige kontakten.

Selve mottakelsen på ankomstdagen betyr mye for å legge et godt grunnlag for ferieopplevelsen, mener Rune Rokstad, som driver utleie av to feriehus ved Hundeidvik på Sunnmøre.

– Da står jeg og tar imot, byr på kaffe, viser rundt og orienterer om husets fasiliteter. Etterpå tar jeg dem med en tur på sjøen og viser gode fiskeplasser. Det står blomster på bordet i stua, og ofte ligger det lokalrøkt laks i kjøleskapet. Det er viktig å vise at man setter pris på gjestene sine, sier Rokstad.