Kokeboka er blitt digital

Det siste året har Norges største matformidler, www.matprat.no, økt trafikken med 44 prosent.

Internett er blitt den viktigste kilden for inspirasjon til matlaging. I fjor fikk vi 36 prosent av matideene våre fra internett og 31 prosent fra kokebøker, viser tall fra Synovate. Ukeblader, matblader og matprogrammer på tv sto for under ti prosent hver.

– Vi tror at internett vil bli stadig viktigere for folk som trenger oppskrifter og mattips, sier medie- og interaktivsjef Tonje Svalheim i MatPrat, Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

En av grunnene til dette er at smarttelefonene har gjort det enkelt å søke på nettet når man er i matbutikken.

Kvalitetssikret
Matprat.no har nå 700 000 unike brukere i måneden, og i oktober måned var økningen på hele 50 prosent fra oktober i fjor. Hver tredje som søker matinspirasjon på nettet, gjør det på matprat.no.

Trafikken fra mobiltelefoner er tredoblet det siste året, til 70 000 unike brukere i måneden. iPad-magasinet er også blitt en suksess med opp mot 10 000 nedlastninger hver måned.

– Alle oppskriftene på www.matprat.no er utviklet og testet ut i vårt eget prøvekjøkken, så folk kan være trygge på dem. Slik er det ikke med alle oppskrifter rundt omkring på nettet. Oppskrifter på utenlandske nettsteder passer ikke alltid for norske forhold. Det kan ha sammenheng med at råvarene er litt forskjellige fra land til land, sier Svalheim.

Dette søker vi
Når det gjelder hva slags oppskrifter vi søker etter på matprat.no, kan resultatet overraske noen hver.

– Oppskrifter på pizzadeig kommer høyt opp på listen hele året. Ellers er tradisjonsretter som finnbiff populære, men ingen oppskrifter søkes det så ofte etter som julemat, sier Tonje Svalheim.

Desember er måneden med desidert mest trafikk på matprat.no, og allerede nå er det stor interesse for ribbe og pinnekjøtt.

– Retter som vi lager sjelden, og som det er ekstra viktig å lykkes med, er alltid populære.

Når vi nærmer oss nyttår er det helstekt kalkun som vil komme høyt opp på listen. I januar er det ofte magre og enkle hverdagsretter folk søker inspirasjon til å lage.

Blogging øker
Blogging er blitt svært populært de siste årene, og matblogger benyttes av stadig flere.

MatPrat har laget en egen bloggportal der medarbeidere ved kontoret selv blogger, i tillegg til at brukere kan lage sin egen blogg. Dessuten er flere av de mest kjente matbloggerne i landet å finne på portalen.

– Vi er også aktive på sosiale medier som Facebook. I løpet av året kommer trolig over 80 000 til å følge oss på Facebook. Dette er en kanal for diskusjon, og der mange får svar på spørsmål, sier medie- og interaktivsjef Tonje Svalheim.