Ny utemiljø-satsning med Grønne sider

I Byggeindustrien har vi som mål å speile hele byggenæringens verdikjede i våre spalter. Som et ledd i denne redaksjonelle strategi, lanserer vi nå «Grønne sider» − en seksjon hvor vi redaksjonelt og med annonser presenterer aktuelle reportasjer om utemiljø og hage, samt alle typer offentlige og private utomhusanlegg.

Det har aldri tidligere vært satset så mye på utemiljøprosjekter som nå. Behov for gode offentlige møteplasser og uterom, trafikkanlegg, park- og hageanlegg rundt kontorbygg og boligområder gir utfordringer til landskapsarkitekter, anleggsgartnere, entreprenører og utbyggere.

Krav om universell utforming for å sikre alle tilgjengelighet gir spennende og nye løsninger. Byggeindustrien vil nettopp «jakte på de gode løsninger», de gode eksempler til etterfølgelse, men også sørge for å ta opp kritiske problemstillinger og saker som skaper diskusjon og debatt.

Byggevarehandelen satser stadig mer på varesegment mot hage og utemiljø. Det gjør også mange produsenter. Både landskapsarkitekter, andre arkitekter og rådgivere beskriver stadig mer grønt. Stadig flere entreprenørene og anleggsgartnere satser også mot dette markedet.

I byggenæringen legges det inn store ressurser på at det skal være trivelig rundt bygg og anlegg. Men det å satse grønt betyr også mye miljømessig. Vegetasjon tar opp CO2, og i tillegg sørger grønne belter for å ta opp store mengder vann. Dette er viktige miljøgevinster når vi i fremtiden må innstille oss på et stadg villere, våtere og varmere klima!

For det blir stadig mer nedbør, og i mange byer og tettsteder kan overflatevannet gjøre stor skade. Bare i løpet av de siste månedene har vi lest historier om oversvømmelser og fortvilte huseiere som har fått kjellerne sine overfylt med vann.

På våre grønne sider vil vi lage reportasjer fra utvalgte små og store uteromsprosjekter, hageanlegg og miljøgater for å nevne noe. Vi ønsker også tips på slike prosjekter. Disse kan sendes til prosjektleder Svanhild Blakstad - sb@bygg.no.

Byggeindustrien har hatt stor suksess med satsingen på hage.no. Daglig legges det ut nyheter på siden som også har et rikholdig arkiv med tips og gode råd. Nå utvider vi hage.no ved å publisere stoff og annonser fra Byggeindustriens grønne sider.

Kombinasjonen hage.no + Byggeindustrien må være gull for dem som er opptatt av miljø og trivsel.