− La hagesesongen vare hele året

Fortvil ikke om du føler at høsten nærmer seg med stormskritt. Ifølge «Blomster-Finn» Schjøll er det hagesesong året rundt.

− Det er egentlig bare tre måneder i året man ikke kan holde på med hage, og det er i oktober, november og desember. Da kan man til gjengjeld sitte inne og lese blader, få inspirasjon og glede seg til sesongstart. Derfor velger jeg å si at hagesesongen varer hele året, sier Finn Schjøll til hage.no.

Vase-designer
Vi møter ham på Magnor Glassverks høstlansering i Oslo, hvor Schjøll har designet en helt ny kolleksjon av vasen «Boblen». Han har denne gang brukt de klassiske julefargene rødt, lilla og hvitt til sin «Christmas Collection»”. Vasene har han julepyntet med hvite nelliker, brudeslør og furukvister.

Mens høytiden fortsatt virker langt i det fjerne denne vakre sensommerdagen i august, benytter vi anledningen til å slå av en liten hageprat med den kjente blomsterdekoratøren og tv-personligheten.

Hage i januar?
− Når jeg sier at hagesesongen varer hele året, så er det ikke slik at jeg klipper plenen på lillejulaften. Men jeg starter å så frø inne i januar, i likhet med mange andre. Og da er vi i gang, sier Schjøll.

Han mener at forventning og inspirasjon er en viktig del av forberedelsene til det gode liv utendørs, og at de mørkeste høst- og vintermånedene kan brukes til det.

Koster på uterommet
− Nordmenns økte kjøpekraft og rikdom har ført til at stadig flere bruker mer penger på hage og uterom. En hage er ikke lenger bare plen, blomster, trær og planter, men en utvidelse av boligen. Terrasse, pergola, møbelgrupper og andre innretninger gjør at vi kan forlenge utesesongen, sier Schjøll. Han peker også på trenden med store glassflater i boligen som bidrar til at innerom og uterom går over i hverandre.

Pynter seg med hage
−Nå er det faktisk blitt slik at folk pynter seg mer med hagen enn med bilen. Bilen, som før var statussymbol fremfor noe, er parkert i garasjen. Det er hagen folk vil vise frem nå, sier Schjøll.

I Norge er selv vanlige folk «rike» sammenlignet med hvordan de er økonomisk stilt i mange andre land. Derfor har vi råd til å flotte oss med påkostede hager og uterom, sier han

Henter hageimpulser fra utlandet
Foruten den økonomiske veksten forklarer Schjøll den sterke uteromstrenden med at nordmenn reiser mye og henter impulser fra utlandet.

– Når vi sitter ute i syden og nyter varme sommerkvelder i vakre omgivelser, ønsker vi å ha det likedan når vi kommer hjem også, forklarer han.

Han peker også på internett og TV-programmer som viktige impulser til at nordmenn er godt oppdaterte på hva som rører seg på hagefronten ute i verden. Ekostiske hage- og blomsternyheter finner like gjerne sin vei til små steder i vårt langstrakte land, som til storbyene.

Høsten og vinterens blomstertrender
Til slutt får vi noen betraktninger fra Schjøll angående høsten og vinterens blomstertrender:

– Nå går det mot de dypere fargene. Julerosen vil holde stand, men vi vil se den i mange flere varianter og farger.

Han mener også at sukkulenter (for eksempel kaktus) vil komme i ulike former.

Nordmenn lar seg inspirere av internasjonale trender også i blomsterverden, og det påvirker hva som blir å finne i butikkene:

– Da orkideen kom i salg i Norge, var dette en kostbar sesongblomst. Nå er det blitt en helårsblomst som er tilgjengelig for alle, avslutter Schjøll.