Fell treet med kraftfull batterisag

Nå er det kommet et nytt batteridrevet alternativ til bensindrevne og elektriske motorsager med ledning.

Den nye motorsagen AKE 30 LI fra Bosch er verdens første motorsag med et kraftig 36 volts lithiumbatteri. Ytelsen er doblet fra tidligere batteridrevne motorsager, noe som gjør denne modellen i stand til å sage over 100 tykke furustokker før batteriet må lades.

Inntil nå har motorsager stort sett blitt drevet på strøm eller bensin, og batteridrevne sager har ikke hatt batteri på mer enn 18 volt.

Dene våren lanserer Bosch verdens første trådløse motorsag med et 36 volts batteri. Det kraftige batteriet gjør AKE 30 LI dobbelt så sterk som tidligere batteridrevne motorsager, og det gir maskinen kraft til de tyngste hagejobbene.

Forurenser ikke
Det er slutt på forurensende bensin og lange ledninger som setter seg fast i busker, kvister og blader. Den passer til justering av hekken og tar seg enkelt av trestammer og greiner.

Den nye motorsagen støyer også mindre enn bensindrevne motorsager, og energiforbruket er bare en tiendedel av hva en tilsvarende bensindrevet motorsag bruker.

100 bjelker på en gang
På én opplading klarer det kraftige batteriet å sage 100 furustokker før batteriet må lades. Lithiumbatteriet gir en skjærehastighet på åtte meter per sekund. Batteriet er fulladet etter 90 minutter, men allerede etter 45 minutter er batteriet oppe på 80 prosent.

Sikrere med kick-back brems
Motorsager som blir håndtert uforsvarlig kan medføre skade. Sikkerhet og vedlikehold er derfor viktig. Motorsagen har en kick-back brems som stopper motoren umiddelbart dersom du skulle være uheldig å miste den.

Kjedet smøres automatisk og skifting, samt stramming av kjedet er også enkelt. Takket være den nye Bosch enhånds SDS-systemet krever denne jobben ikke ekstra verktøy.

Deler batteri med andre hagemaskiner
Motorsagen bruker samme batteri og lader som Bosch sin populære plenklipper Rotak LI og hekkeklipperen AHS 54-20.

Det gir stor fleksibilitet da man kan bruke batterier på tvers av maskinene og hele tiden ha et batteri i bruk og et i laderen.

Motorsagen har et kompakt design ettersom den hverken har bensintank eller ledning og blir å finnes i byggmarkeder over hele landet denne våren.