Blomsterprakt

Aldri tidligere er det vel solgt mer blomster og planter i butikk enn i dag. Årsaken er at tilgjengeligheten for blomster er blitt langt bedre i og med at også matbutikker, kiosker, bensinstasjoner og byggevarehus nå er blitt en stor salgskanal for blomster. Det at folk har bedre råd, spiller selvsagt også en rolle. Det å ta med blomster hjem skjer nå stadig oftere – og det også i ukedagene.

 

Det at mange satser på blomster, planter og alt som har med hage å gjøre, har vi også fått et bevis for gjennom den store satsingen som Maxbo har gjort på det nye stormarkedet sitt på Hvam nord for Oslo. Til tross for at dette byggevarehuset ligger som nærmeste nabo til Plantasjen, er det bygget opp et flott hagesenter på 2 500 kvadratmeter. Her syder det av blomster og planter og alt av utstyr og materialer som kan tenke seg til hager og uterom. De designerhagene som hagedesigner Darren Saines og hans medspillere har bygget opp i dette senteret, kan gi inspirasjon til mange.

Vi tror at de gartnerier og hagesentra som tradisjonelt har drevet med blomster og planter, nå kan få en ny vår. Mange av disse tradisjonelle aktørene har nemlig et stort fortrinn, nemlig kunnskap. Selvsagt er det mye kunnskap også hos de nye aktørene, men breddekunnskapen er likevel betydelig hos dem som har drevet med dette i et helt liv. Men de gamle aktørene må skjerpe seg – hvis ikke taper de i konkurransen.

Vi er i alle fall ikke i tvil om at det som skjer er til fordel for kundene – og ikke minst for hageinteressen som nå virkelig er på fremmarsj. Dette vil vi nok se også på oppslutningen om Hagemessen på Lillestrøm 7. – 10. april. Vi sees der.