Brunosten blir i Gudbrandsdalen

Ysteriene i Lom og Skjåk skal fortsette å produsere Gudbrandsdalsost, selv om det hadde vært billigere å flytte produksjonen. Merkevaren er gull verdt, slår TINE-styret fast.

– Beslutningen er tuftet på en erkjennelse av at Gudbrandsdalsosten har en vesentlig betydning for TINEs samlede merkevarestyrke og identitet, samt et uforløst markedspotensial, sier visekonsernsjef Stein Øiom.

Markedsekspertene har altså funnet ut det folket har ropt etter at flyttingen ble kjent: G35 er for folkekjær til å flyttes. Eller med andre ord:

«TINE har gjennom grundige analyser av alle dimensjoner ved G35-produksjonen det siste halve året fått betydelig fordypet innsikt i styrken av Gudbrandsdalsost-merket og i sammenhengen mellom Gudbrandsdalsosten og TINEs merkevarestyrke», som det heter i pressemeldingen fra meierikonsernet.

Øiom mener rett og slett at konsernet vil tjene på å la osten ystes der den alltid har blitt ystet. Men kanskje vil osten oppstå i nye former:

– Aktiviteten vil bli gjenstand for både produktutviklings- og effektiviseringstiltak, sier han.