Norsk mat på pallen under Ski-VM

Det sultne skifolkets dom er klar: Lapskaus og elgburger er de mest populære rettene i publikumskafeene under Ski-VM, mens vaflene gjør susen i kioskene.

Også i gjesteteltet har den tradisjonsrike maten basert på norske råvarer vunnet publikums hjerter.

Prosjektleder for Norsk mat under VM, Kjetil Gundersen, får gode tilbakemeldinger på maten. Det gjelder både fra publikum og fra ansvarlige både i Norge og internasjonalt.

Tonnevis med lapskaus
3,5 tonn lapskaus er det servert hittil i publikumskafeene ”Kollenbrølet” og ”Midtstuen”. I tillegg er det solgt elgburgere tilsvarende omtrent en halv elg, nærmere bestemt rundt 2000 måltider, er fasit før VM går inn i siste helg. I gjesteteltet, eller VIP-området som det også kalles, går det med om lag 60 kg av henholdsvis storfekjøtt, hjort, rein og bacalao.

- Dessuten er de små dessertene med for eksempel tjukkmjølkspudding og tilslørte bondepiker blitt klare vinnere, opplyser Gundersen.

Godt nytt
For landbruks- og matminister Lars Peder Brekk er dette godt nytt.

- Vi mente det ville ha appell til et bredt publikum, og at det ville skape begeistring og matglede. Vi ville også vise at vi har fantastiske råvarer fra land og sjø og noen av verdens beste kokker, sa landbruks- og matminister Lars Peder Brekk da han åpnet publikums-serveringen for en uke siden sammen med fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg Hansen.

Alt tyder på at dette målet blir oppfylt med god margin. De mange omtalene av matserveringen i norske medier har vært svært positive. Serveringen i pressesenteret har også vært så oppsiktsvekkende at både svenske og tyske TV-stasjoner har laget reportasjer på det.

Også Tysklands minister for landbruk, ernæring og forbrukerbeskyttelse, Ilse Aigner, ble mektig imponert over matserveringen da hun gjestet Holmenkollen 1. mars.

Staten støter med 1,2 millioner
Landbruks- og matdepartementet har bidratt med 1,2 millioner kroner til prosjektet Norsk mat under VM. Fra Fiskeri- og kystdepartementet er det snakk om 0,6 millioner kroner, mens Innovasjon Norge har bidratt med 0,5 millioner kroner.

Målet er å høste erfaringer som gjør at norsk mat kan bli en naturlig del av profileringen når Norge har store internasjonale arrangmenter.

 - Vi har også samarbeidet med hotellene der utøverne bor for å sikre nok og riktig mat. Også her har vi fått veldig positive tilbakemeldinger, opplyser administrasjonssjef Adelheid Sæther i VM-organisasjonen.