Økosatsing i landbruket gir milliontap

Tine og Nortura tapte i fjor til sammen 30 millioner kroner på å sikre seg økologiske råvarer som de ikke klarte å selge videre til merpris i matbutikkene.

 

Milliontapet gjør at Tine og Nortura nå setter på bremsene.

– Vi stopper rekrutteringen av nye økomelkprodusenter, sier kommunikasjonssjef Kari Raunedokken i Tine til Nationen.

– Alle som skal levere økologiske slaktedyr til oss, må nå ha underskrevet en avtale. For tiden tar vi imot halvparten av det bøndene kunne ha levert, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura.

Nortura har for 2010 undertegnet avtaler om å ta imot 3.000 økologiske storfe. I fjor var inntaket på 4.000. Prisbonusen er også kraftig redusert takket være dårlig salg av økologisk biff i butikk, og fordi driftsmarginene ikke kan presses mer.

– Vi har satset offensivt på den økologiske merkevaren Norgården, og det hadde vært gledelig om økosalget tok av. Men det gjør det ikke, sier Sundqvist.

Overproduksjonen av økologisk mat var tema på et møte i Norges Bondelag torsdag i forrige uke. Bondelagets styreleder Jens Edvard Kase forklarer det dårlige salget slik:

– Jeg ser tre grunner. Den ene er finanskrisen og at folk tror de har fått dårligere råd. Den andre er kjedene som lett gir varene dårligere plass når salget går dårlig. Så spiller det nok inn at folk her i landet har stor tiltro til den konvensjonelt dyrkede maten, sier han.