Blomsterglade nordmenn trosser kulde og snø

Norges ledende blomsterkjede Mester Grønn har til tross for kulde og snø satt ny omsetningsrekord i desember. Totalt omsatt kjeden i 2009 for 811 millioner kroner ink. mva, en vekst på 6,7 % fra året før.

Den største veksten hadde handel på nett og callsenter som økte med 26 %. Utviklingen går i retning av at bedrifter tross finanskrisetider bruker blomster som et trivselselement på arbeidsplassen og som personlig oppfølging ved fødsler, bursdager, sykdom og ikke minst som velkommen ved nyansettelse. Mange privatpersoner velger også å kjøpe blomster på nett i stedet for å gå i butikken for å handle, opplyser e-handel sjef i Mester Grønn Ann - Mari Amundsen. Tidsklemma gjør at flere bruker nettet for mer effektiv handel og Mester Grønn kan snart tilby en løsning hvor man kan handle på nett og hente varen i butikken. Dette er en tjeneste mange av våre kunder har etterspurt opplyser Amundsen.

I begynnelsen av året hvor finanskrisen hadde fullt fokus, var det en dreining mot kjøp av potteplanter, men etter som frykten har avtatt og tilliten til markedet igjen i stor grad er opprettet er kjøp av avskårne blomster tilbake på normalen. Her er det en helt klar trend mot større og flottere produkter. Store vaser med liljer, amaryllis, roser, tulipaner og eksklusive håndlagete ferdigbuketter har pyntet mangt et jule og nyttårsbord. Farger er viktige i en ellers kald og hvit årstid og ikke noe produkt skaper så mye varme som blomster.

Fairtrade-blomster gir blomsterkjøpet en ekstra mening, og Mester Grønn er størst i Norge på Fairtrade-blomster. Før jul ble fairtrade nelliker i sesongens farger lansert. Totalt har Fairtrade omsetningen gjennom det siste året i Norge vært relativt stabilt. Den store veksten som både har vært på Fairtrade og økologiske produkter har under finanskrisen dessverre bremset opp på grunn av en sterk fokusering på pris. Mester Grønn håper imidlertid at det igjen vil være en positiv utvikling av Fairtrade salget ved at vi kan tilby nye produkter og ved at forbrukerne i større grad blir klar over hva Fairtrade sertifiseringen garanterer i form av en bærekraftig produksjon og utvikling i de fattigste landene i verden.