Strenge krav til norske moreller

De siste årene har norske moreller vært en eksportsuksess til flere europeiske land. Men det er ikke bare fordi de er søte og store.

– Butikker i utlandet som kjøper inn norske moreller vil også forsikre seg om at arbeidsforholdene for dem som dyrker, høster og pakker bærene er gode, sier utviklingsleder Harald Bjørn-Larsen i Debio.

Debio er mest kjent som kontrollinstans for økologisk mat, men sertifiserer også norske jordbruksprodukter som selges på det internasjonale markedet.

– Innkjøperne på kontinentet krever dokumentasjon av vekstvilkår og innhøstingsmetoder. De vil også vite hvordan miljøet og kulturlandskapet rundt gården blir ivaretatt. Det må norske bønder forholde seg til. Det holder ikke at bærene ser bra ut og smaker godt, sier Bjørn-Larsen.

Morellene først

I år ble det eksportert 26 tonn norske moreller, og mye gikk til kjente matvarekjeder som Marks & Spencer og Sainsbury’s i England.

– Kjedene stiller svært strenge krav til produktene de skal selge. De er opptatt av mye mer enn smaken og dyrkingsforholdene, sier eksportsjef Vibeke Midgaard i Gartnerhallen.

Morelldyrkerne har forberedt seg godt og sørget for å være sertifisert etter de kravene kundene stiller. Det betyr blant annet at Debio har inspisert bolig- og lønnsforholdene til sesongarbeiderne som hjelper til med innhøsting og pakking av morellene.

Nå er det bringebærdyrkerne som står for tur.

– Det stilles samme strenge krav til dem. For å henge med på eksportmarkedet, er de nødt til å investere i sertifiseringsordninger som gir inngangsbillett til fruktdiskene i utlandet, sier Midgaard.

I England blir det stilt krav om sertifiseringer og grundige kontroller. Ellers i Europa er ikke kravene like bastante.

– Men slik sertifisering gjør det lettere å selge norsk bær og frukt, det er et godt tilleggsargument for innsalg, sier eksportsjefen i Gartnerhallen.

På gang i Norge

Utviklingsleder Harald Bjørn-Larsen i Debio tror også norske matvarekjeder vil ta i bruk internasjonale sertifiserings- og kontrollordninger for matvarer.

– Det er innkjøperne og dagligvarekjedene som presser fram en slik utvikling. De ser på sertifisering som en konkurransefordel. Det vil trolig ikke vare lenge før norske matvarekjeder ønsker sertifisering av norske produsenter.

Norske bønder har lite å frykte, mener han.

– Vi har relativt små gårder her i landet der det er mindre sjanser for at noe går galt. En internasjonal kontrollordning kan bidra til at norsk landbruks fortrinn blir bedre kjent, sier Bjørn-Larsen i Debio.