Godt liv for camping

De øker i antall, får stadig flere gjester og tjener mer penger enn før. Campingplassene lever i beste velgående.

 

I 2007 hadde campingplassene 280 000 flere overnattinger enn året før, og veksten fortsetter i år. Til sammen var det 8,4 millioner overnattinger på campingplassene i fjor, 3,5 prosent flere enn i 2006.

Ifølge NHO Reiseliv sto campingplassene for hele 45 prosent av fritidsovernattingene i 2007.

Store investeringer

En fersk bransjeanalyse fra kredittopplysningsbyrået Experian (tidligere CreditInform) blant 257 av landets campingplasser, viser at det står bra til med økonomien for de fleste campingplassene.

- Flertallet av bedriftene kan vise til resultatforbedringer de siste årene, samtidig er det stadig færre av foretakene i denne bransjen som har negative betalingsanmerkninger sier markedssjef Hanne Broen i Experian.

Investeringer har vært nødvendig for mange av campingplassene, for bransjeanalyser viser at folk krever komfort. Ifølge NHO er det utleie av feriehytter som opplever størst vekst i feriemarkedet, og utleiehyttene har nå en markedsandel på fem prosent.

Gode betalere

Eierne av campingplassene er flinke til å gjøre opp for seg.

Hele 54 prosent av norske campingplasser har god eller best kredittverdighet i ratingsystemet til Experian, mens nærmere 19 prosent kategoriseres som ''ikke kredittverdig''.

De to siste årene har det vært en nettotilvekst på 22 nye campingplasser. Det er startet 64 nye, mens 42 har lagt inn årene.

- Også hittil i år er det flere nyetableringer enn avviklinger i denne bransjen, sier Hanne Broen.

Mens stadig færre bor i telt på campingplassene, blir bobiler stadig mer populære. Blant bedrifter som driver med salg av campingbiler og campingvogner er det også gode tider, men i 2007 var det flere tvangsavviklinger og konkurser enn det var nyetableringer blant disse bedriftene.