Setter ny grillrekord

Salget av grillmat har økt med rundt 10 prosent hittil i sommer. Stadig flere nordmenn har fått sansen for spesialpølser og marinert kjøtt.

- Interessen for marinert grillkjøtt har økt aller raskest. Salget ligger 23 prosent høyere enn i fjor, sier Eivind Kjuus, salgsdirektør i Gilde dagligvare.

Folk kjøper mye mer av de litt eksklusive benfrie varene, som urtemarinert svin indrefilet, rødvinsmarinert fårefilet og marinert svinebiff. Bruken av marinert nakkefilet er tredoblet fra i fjor.

Men folkefavoritten er fortsatt grillpølser. Hittil i år har vi satt til livs mer enn 25 millioner av dem.

Mer spesialpølser

Samtidig utfordres de av et stadig bredere utvalg av spesialpølser.

- Vi har allerede solgt 520 tonn ostegrill, bacongrill, løkpølse, bratwurst, chillipølse og krydderwurst. Helt nytt i sommer er pesto og curry wurst, som ser ut til å bli en populær utfordrer, sier Eivind Kjuus.

Det selges mest spesialpølser på Østlandet, men de nyere grillvariantene øker i hele Norge.

- Endringene har kommet raskt, men det er et stykke igjen før noen skyver grillpølsa ned fra salgstoppen, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura, morselskapet til Gilde og Prior.

På de neste plassene blant sommerslagerne ligger ostegrill, marinert flintstek, bacongrill, røkt svinekam med ben, svin indrefilet og krydret grillribbe.

Eksperimenterer

Økt appetitt på nye smaksvarianter merkes også godt hos Opplysningskontoret for kjøtt (OFK).

- Vi får mange spørsmål om marinade, krydder og nye smakstilsetninger i forbindelse med grilling. Folk er nysgjerrige og mer villige til å prøve nye ting enn før, sier markedskonsulent Margot Loe i OFK.

Yngre forbrukere er ivrigst til å eksperimentere på utekjøkkenet, ifølge OFK.

- Men det har skjedd en endring over hele linjen. Interessen for å prøve nye produkter har økt i alle grupper, sier Margot Loe.

Undersøkelser fra OFK viser at vi nordmenn griller stadig oftere. Ni av ti griller i løpet av sommeren. Over halvparten av befolkningen griller åtte eller flere ganger. I 2000 var det mindre enn 30 prosent som grillet like ofte.

Samtidig blir det flere av de virkelige storgrillerne. 35 prosent av alle nordmenn griller 15 eller flere ganger i løpet av et år.