Lovfestet frukt og grønt, men ikke til alle

Gratis frukt og grønt til elever fra 1. til og med 10. skoletrinn blir en del av norsk lov. Men påbudet vil ikke gjelde for elever ved rene barneskoler.

 

Godene vil tilfalle elever ved kombinerte skoler med elever fra 1. til 10. skoletrinn og rene ungdomsskoler.

- Vi innførte ordningen i fjor for kombinerte skoler og ungdomsskoler, og vi lovfester denne retten nå. Så får vi ta resten steg for steg, sier utdanningsminister Bård Vegar Solhjell (SV) til NTB.

Lise Lotte Bjelke i stiftelsen Skolematens Venner er oppgitt over at elever som går på rene barneskoler ikke får frukt og grønt som deres jevnaldrende ved andre skoler gjør.

- Regjeringen gjør forskjell på folk, slår hun fast.

Må lovfestes
Regjeringspartiene sørget fredag for at Odelstinget vedtok den nødvendige endringen i opplæringsloven. Det er bevilget ekstra midler til frukt og grønt i skolen i statsbudsjettet for i år, men flere kommuner har brukt pengene til andre formål.

Opposisjonen ønsket ikke å lovfeste gratis grønt og frukt. Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil videreføre ordningen, men mener at lovfesting er en unødvendig og unaturlig detaljstyring av kommunenes økonomi. Frp kan imidlertid være med på lovfesting senere dersom ordningen blir fullfinansiert av staten.

Høyre og Venstre mener det er galt å pålegge kommunene å bruke flere hundre millioner kroner på epler til elevene fremfor å bedre læringsinnholdet i skolen.

- Bedre med flere lærere
Før Odelstinget vedtok lovfesting av frukt og grønt debatterte Stortinget hva som kan gjøres for å bedre inneklimaet ved norske skoler. Venstres skolepolitiske talsmann Odd Einar Dørum er oppgitt over at regjeringen prioriterer frukt fremfor elevenes arbeids- og læringsmiljø.

- Det er et paradoks at vi har en regjering som går til det dramatiske skritt å lovfeste frukt og grønt i skolen, mens den største utfordringen i skolen akkurat nå er å få tak i flere og bedre lærere. Her er regjeringens prioritering i skolepolitikken riv ruskende gal. Det er ikke bananer, men først og fremst flere og bedre lærere som gir mer kunnskap i skolen, sier han.