Flere får se bedre

Fløien har fått en ny utkiksplattform på Fløien i Bergen ferdig. Nå kan flere besøkende nyte synet av den vakre byen nedenunder.

Utkiksplattformen ligger ved det øverste stasjonen for Fløibanen, 320 meter over havet. Her kunne man tidligere stå langs et gjerde når man ville se Bergen fra oven.

Ønsket bedre plass
Fra Fløien er det utsikt mot Bergen sentrum, Byfjorden, Bergensdalen, Løvstakken og Askøy. På dager med mange besøkende var det ikke alle som slapp til langs gjerdet. Derfor besluttet Fløibanen AS å bygge en ny utkiksplattform med større kapasitet. Fløien og Fløibanen er en av Norges mest besøkte turistattraksjoner. Banen har årlig cirka en million passasjerer.

Daglig leder i Fløibanen AS, Trond Amland, sier at den nye utkiksplattformen er bygget for å få bedre plass slik at flere besøkende får bedre utsikt. Han håper at de besøkende blir mer imponert over utsikten fra Fløien. - Vi håper også at utbyggingen vil gi flere passasjerer med banen.

Sju millioner kroner
Det er Smedsvig Landskapsarkitekter AS som har tegnet den nye utkiksplattformen. Den har en kostnadsramme på sju millioner kroner, ex mva, og er bygget i hovedentreprise av anleggsgartner Jan Inge Askeland AS. NODE Rådgivende ingeniører AS har vært rådgiver i byggeteknikk. Multiconsult AS planlagt elektroarbeidene. Disse skal utføres av Siemens AS. Byggearbeidene startet i august i fjor høst, og ble fullført i mai i 2007.

Kinesisk granitt
Landskapsarkitekt Arne Smedsvig forteller at plattformen er på 700 kvadratmeter. - Den er utformet med fire nivåer med fire til fem trinn mellom hvert nivå. Ytterst er det et rekkverk med glass. I trinnene er det brukt kinesisk granitt, mens det er brukt skifer fra Jondal i alle murer. I benkeseter og håndlister er det brukt norsk eik. Bevegelseshemmede har tilgang til plattformen via en rampe.

- Vi vurderte både betong, skiferdekket granitt og granitt i trinnene, men valgte granitt. Det er et solid og varig materiale. Elementene er store og grovhogde, noe som gjør at de står i harmoni med den røffe naturen på Fløien.

Ovenfor plattformen er det sprøytedekke som veidekke. Det består av lys grus fra Gaupås bundet med bitumen-lim.

Nøyaktighet viktig
Ifølge Smedsvig hadde plattformen er spesiell høydeutfordring. - Trinnene bygges nedenfra og opp, og det var viktig å treffe øvre kant helt korrekt. For å lykkes med dette var det viktig med svært nøyaktige tegninger. Andre utfordringer var tilpasningen til terrenget, og å få til en utforming som ville gi bedrete utsiktsforhold.

Fra Smedsvig landskapsarkitekter AS har Arne Smedsvig vært prosjektansvarlig samt byggeleder, medarbeidere har vært landskapsarkitektene Frøy W. Sandness og Marius Sekse, og tekniske tegner May Britt Danielsen.

Tre prosent fall
Plattformen er ifølge Smedsvig lys og lekker, og har stramme former. - Det er nå mye bedre muligheter til å nyte utsikten i ro, sitte ned samt rusle rundt.

Belysningen rundt og i anlegget er beskjeden. Anlegget skal ligge i mørket, sett fra Bergen sentrum. I forkant av benkene er det to innfelte lysarmaturer.

Siden det av og til regner i Bergen har trinnene i plattformen et fall på tre prosent, slik at regnvann renner bort. Det er lagt inn strømuttak på plattformen, slik at den kan brukes til forestilinger og konserter.

På spørsmål om prosjektet har gitt firmaet kompetanseøkning, svarer Smedsvig et absolutt ja. - Vi har brukt mye 3D modellering i utformingen og laget meget nøyaktige arbeidstegninger. Dette har gitt oss kunnskap vi tar med oss videre.

Krevende tilkomst
Daglig leder Anders Nafstad i Jan Inge Askeland AS sier at tilkomsten og årstiden har vært den største utfordringen for firmaet. - Været i vinter var tidvis tøft. Dette har likevel vært en veldig kjekk arbeidsplass for våre folk. Det er ikke så ofte vi bygger denne type anlegg på denne type plassering. Og det dårlige været er glemt den dagen sola skinner.

Nafstad forteller at det ikke var enkelt å frakte granittelementene opp til Fløien. - De største elementene veier opp mot 3,5 tonn og Skansemyrveien har strenge vektbegrensninger. Vi måtte derfor bruke relativt små lastebiler. Selve monteringen på Fløien har gått veldig greit. Vi har brukt gravemaskin med vakuumløfter. Vi var litt skeptiske, siden elementene har råkilte overflater og varierer med pluss/minus en centimeter i overflaten, men det har fungert helt fint.