Millioner til turistveger

Investeringene Statens vegvesen gjør i Turistvegprosjektet får lokale investorer på banen. Nå skal et tettere samarbeid med NHO Reiseliv og Innovasjon Norge gi turistvegsatsingen et ytterligere løft.

Så langt har Vegvesenet brukt 356 millioner kroner på prosjektet siden 2003. Det har utløst lokale investeringer på 110 millioner. I tillegg finnes det planer om nye 100 millioner kroner.

Vegvesenet arbeider med å utvikle Nasjonale turistveger til en turistattraksjon som skal styrke Norge som reisemål

Partneravtale
Fungerende vegdirektør Kjell S. Bjørvig er godt fornøyd med ringvirkningen Turistvegprosjektet har fått ute i distriktene. De 110 millionene er et forsiktig anslag over gjennomførte investeringer som private og andre offentlige aktører har gjort eller i ferd med å gjøre langs turistvegene. Statens vegvesen, Innovasjon Norge og NHO Reiseliv har skrevet under en samarbeidsavtale hvor målet er å styrke arbeidet med å få lokale turistinvestorer på banen langs Nasjonale turistveger, og sørge for bedre kvalitet på servicetilbudet. I tillegg skal avtalepartene arbeide for å få til nødvendige spleiselag for å få oppgradere reiselivsikonene Trollstigplatået, Vøringsfossen og Gjende som alle ligger langs Nasjonale turistveger.

Statens vegvesen vil bruke 1,2 milliarder kroner på turistvegprosjektet fram mot 2016. Det skal bidra til å styrke næringsliv og bosetting i distriktene og utløse minst 850 millioner i private og andre offentlige investeringer for å øke kvaliteten på servicetilbudet langs turistvegene.

- Gjennom avtalen med Innovasjon Norge og NHO Reiseliv har vi fått på plass et viktig apparat for å styrke den private og offentlige turistvegsatsingen. Vi er avhengig av et tett samarbeid for å nå målsetningen om lokal næringsutvikling på 600 millioner kroner. Det er også viktig å få andre offentlige aktører på banen. Til sammen håper vi turistvegsatsingen betyr en langsiktig investering på 2,1 milliarder kroner, sier Kjell Bjørvig.

Private investeringer
Turistvegprosjektet til Statens vegvesen får mye skryt og oppmerksomhet i inn- og utland.

- Nå er det viktig at arbeidet fortsetter med høy intensitet. Det er bakgrunnen for at vi fremskynder markedsføringen av Nasjonale turistveger fra 2016 til 2012, sier vegdirektøren.

Statens vegvesen

I avtalen forplikter Statens vegvesen seg til å fortsette arbeidet med å utvikle turistvegstoppesteder, turistvegstier og kunst langs turistvegene. Vegvesenet skal også utarbeide turistveginformasjon. Vegmyndighetene skal arbeide med å heve kvaliteten på kjøreopplevelsen. Turistvegprosjektet er bekymret for at uheldige inngrep som vindmølleparker og kraftlinjer kan svekke kjøreopplevelsen på turistvegene.

NHO Reiseliv
NHO Reiseliv skal gjennom avtalen styrke arbeidet med å få solgt inn turistvegtankegangen til sine medlemsbedrifter. Det skal gjøres ved å lage retningslinjer for kvalitet på delprodukter som servering, service og områdekunnskap. NHO Reiseliv vil også være en viktig kilde for informasjon om regionale og nasjonale planer for utvikling av reislivsnæringen slik at arbeidet med Nasjonale turistveger kan koordineres med disse.

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge får en nøkkelrolle i arbeidet med å profilere og markedsføre Nasjonale turistveger. Innovasjon Norge sitter også sentralt i arbeidet med sikre gode turistvegrelaterte prosjekter økonomisk støtte. For å sikre at samarbeidsavtalen blir fulgt opp skal det etableres et styringsforum med de tre partene representert. Turistvegprosjektet har sekretariatet.