<p>TID FOR HAGE: Inndeling i soner blir mer og mer fremtredende i uterommet, og skjerming både mot naboer samt vær og vind er viktig. Komplette miljøer med blomsterkasser, praktiske gangbaner, møblering, trapper og avsatser vil vi se mer av, mener Talgø. Bildet er fra programmet Tid for hjem på TV2, hvor en bakgårdshage i Bergen fikk et skikkelig løft med materialer fra nordmørsbedriften. (Foto: Talgø/Lediard foto)</p>På Hagemessen kan de besøkende få inspirasjon til hvordan man kan kombinere tre og stein i uterommet. Her er det bygget et utekjøkken med god benkeplass og nisjer til ved, samt blomsterkasse. Foto: Foto: Svanhild BlakstadUtebenk i tre fra Møre Royal og stein fra Asak. Foto: Foto: Svanhild BlakstadFoto: Foto: Talgø/Lediard fotoFoto: Foto: Talgø/Lediard foto

Satser stort på tre i uterommet

Trelastprodusenten Talgø-Møre Tre opplever stor pågang etter treprodukter i hage og uterom.

- Vi opplever en ekstrem interesse for hage- og uterom for tiden, sier salgssjef Bjørn Hauglann i Talgø. (Foto: Nathan W. Lediard)

Neste helg er det duket for hagemesse på Lillestrøm, og det meldes om rekordstor deltakelse av utstillere og leverandører.

Les mer her: Rekordstor interesse for Hagemessen

En av årets nye utstillere er den tradisjonsrike trelastbedriften Talgø fra Todalen på Nordmøre. De startet sin virksomhet allerede i 1899 og har en lang historie med møbelproduksjon og etter hvert også trelast og byggevarer til norske hus og hytter.

Kraftig omsetningsøkning
I 2010-11 satte selskapet i gang en større satsning på uteromssegmentet og har opplevd en kraftig omsetningsøkning på få år. Hele kolleksjonen er tuftet på Møre Royal, som er ferdigbehandlet trelast med behov for minimalt vedlikehold. 

Dette blir det mer av

·Nivåforskjeller og avsatser som bindes sammen av trapper og gelender

·Avdelinger/soner med ulike funksjoner: Spiseplass, grillplass, lounge, solplass

·Brytninger i hjørner, innfelte partier med stein, omramminger, overbygg, gangbaner, belysning etc.

·Oaser, blomsterkasser, urtehager som en del av konstruksjonen.

– Vi har gått fra 80 til 200 millioner kroner siden 2011, og mesteparten av denne økningen er på terrasse og uterom, sier salgssjef Bjørn Hauglann.

Han forteller om økende pågang etter komplette uteromsprodukter som hagemøbler, terrassebord, levegger, treheller, gjerder, jernbanesviller, gjerder etc.

Ekstrem interesse
– Vi opplever at interessen er helt ekstrem for tiden når det gjelder uterom og hage. Sosiale medier flommer over av bilder og inspirasjon som entusiaster har delt av sine prosjekter, og tv-programmer om hus og hage bidrar også til at vi merker økt etterspørsel, sier Hauglann.

Talgø har tradisjonelt vært tilstede på ulike byggrelaterte messer, men satser nå også på forbrukermesser som Hagemessen.

Mange til ha komplette miljøer i uterommet, med trapper, avsatser og terrasse i samme stil. (Foto: Talgø/Lediard foto)

– Det er viktig å møte publikum og sluttbruker direkte og ikke bare gjennom byggvarekjedene. Folk legger ned utrolig mye tid og penger både på hus og hytter, og veldig mange liker å bygge selv, sier Hauglann.

Han peker også på en helt klar trend at vi har blitt mer kontinentale i stilen.

Vil forlenge utesesongen
– Nordmenn ønsker å forlenge sesongen, og vi bygger oss inn utendørs. Terrassen, hagen og balkongen har blitt et ekstra rom hvor vi tilbringer stadig flere timer for hygge og nytte, og vi bygger uteplassen for å kunne bruke den mest mulig – tilpasset vårt nordiske klima, sier Hauglann.

Han tror at alt som har med uterommet å gjøre vil forsterkes de kommende årene. Tendensen er også at folk vil ha mindre plen og større terrasser.

På Hagemessen vil Talgø vise frem et komplett utemiljø, hvor både kledning, tretak, terrassebord, hagestue, og kombinasjoner i stein og tre m.m kan tas nærmere i øyensyn.