Vanlig bensin er ment for biler med katalysator, og ikke for småmaskiner.

Vanlig med feil bensin på gressklipperen

De fleste bruker vanlig 95-oktanbensin i gressklipperen, men det er ikke nødvendigvis det beste.

95-oktan er en bensin som egner seg for biler, ikke gressklippere, ifølge en pressemelding fra Husqvarna. Der heter det at dersom man bruker alkylatbensin, blir gressklipperen lettere å starte, samtidig som miljøet spares.

Man kan spørre seg hvorfor så mange fortsatt bruker vanlig bensin i gressklipperen når det er bedre for både maskinen, menneskene og miljøet å bruke alkylatbensin. Med alkylatbensin i tanken holdes gressklippermotoren renere enn ved bruk av vanlig bensin, og en renere motor gir jevnere drift. Alkylatbensin tåler i tillegg lang lagringstid, noe som gjør at klipperen starter lettere. Du trenger ikke å stå og rive i startsnoren.

Gressklipping i én time med vanlig bensin, gir like store utslipp av giftig benzen som 100 timer klipping med alkylatbensin. Siden vi gjennomsnittlig klipper gresset en gang i uken, og da lar maskinen gå i 58 minutter, utgjør det en stor, positiv forskjell for miljøet å bruke Aspen alkylatbensin i stedet for vanlig bilbensin.

For helsens skyld er det en fordel å bruke Aspen alkylatbensin, som er opptil 99 % renere enn vanlig bensin. Vanlig bensin er ment for biler med katalysator, og ikke for småmaskiner. Alkylatbensin er stort sett fri for benzen, et molekyl som har vist seg å virke leukemi-fremkallende, og er derfor et bedre alternativ for den som klipper plenen.

Aspen er tilgjengelig på nærmere 600 utsalgssteder i Norge, inkludert Coop, Plantasjen, Byggmakker, Jernia, Montér, Trend, Bauhaus, Hageland og Bo-Grønt. Når gressklippertanken er fylt med alkylatbensin, kan den lagres i tre til fem år uten kvalitetstap. Det er med andre ord intet problem å la alkylatbensin være i tanken over vinteren.

Vanlig bensin er ment for biler med katalysator, og ikke for småmaskiner.