Matstreif nasjonal møteplass for mat

Fredag fylles Rådhusplassen i Oslo av over 180 norske matprodusenter som skal møte godt over 150 000 matglade forbrukere.

Matstreif er blitt en viktig møteplass mellom matinteresserte forbrukere og stolte matprodusenter, og norske matspesialiteter selger så det monner.

Store og små matprodusenter disker opp med smaksopplevelser fra hele landet. Matstreif byr på både det sære og det kjære fra hele landet, man får tak i det meste. Besøkende kommer fra fjern og nær for å handle norske råvarer og møte produsentene ansikt til ansikt

- Vi ser at myndighetenes satsing på lokalmat bærer frukter. Matmangfoldet øker, og i år er det rekordstort antall fiskeprodukter. Siden oppstarten i 2005 har interessen for norske råvarer økt betraktelig, sier Inger Solberg direktør for landbruk og marin, Innovasjon Norge.

Matmerks telt rekordstort
Tall fra AC Nielsen viser at omsetningen av lokalmat øker mer enn omsetningen av annen mat, rundt 7 % i snitt de siste årene. Markedet var på 2,8 milliarder i 2012. Forbrukerne etterspør, og produsentene satser.

- Matmerks telt med lokale matprodusenter er dobbelt så stort under årets Matstreif. Den fønvinden for lokalmat vi så starten på for et par år siden, er snart oppe i frisk bris, og det gleder et mathjerte stort, sier Nina Sundqvist direktør i Matmerk.

Matstreif har vokst både i omfang og bredde, flere besøkende, flere utstillere og et stadig bredere utvalg av produkter.

Barneboom og matkurs
Matstreif åpner fredag 13. september kl 11, og gir folk mulighetene til å smake og drikke seg gjennom hele Norge de to dagene arrangementet varer. Det skal deles ut to Spesialitetsmerker til produkter med unik smak, kåres vinnere i NM i kjøttfag og NM i sjømat.

I år er det også et tettpakket program for matinteresserte barn med både matkurs, krabbeakvarium, fisketurer og en egen barnerestaurant.