Bildet viser tunnelmunningen mot øst i det søndre løpet av Kolltveittunnelen, mot Bildøy. Foto: Statens vegvesen
Bildet viser tunnelmunningen mot øst i det søndre løpet av Kolltveittunnelen, mot Bildøy. Foto: Statens vegvesen

Første tunnelgjennomslag på Sotrasambandet

Statens vegvesen og entreprenørene feirer gjennomslag i den første av fire tunneler på nytt Sotrasamband et halvt år før kontraktsfristen.

Gjennomslaget i det nordlige løpet skjer ifølge Statens vegvesen et halvt år før fristen i OPS-kontrakten. Den første sprengningen for tunnelen ble gjennomført 23. juni i fjor. Ifølge kontrakten med Statens vegvesen var fristen for gjennombrudd 10. oktober i år.

— Det er stor stas å feire gjennombrudd i den første av totalt fire veitunneler på nye Sotrasambandet. Selve gjennombruddet fikk vi i går formiddag rundt kl. 11.30, men feiringen og kaken tar vi i dag. Arbeidet med å sprenge ut nye Kolltveittunnelen har foregått uten problemer eller forsinkelser, noe vi er svært glade for, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Lene Sælen Rivenes i en pressemelding.

— Drivingen av Kolltveittunnelen har gått etter planen, med godt samarbeid mellom Sotra Link Construction som hovedentreprenør, og LNS som underentreprenør. Vi synes det er gøy å nå milepæl 2 nesten et halvt år før tidsfristen satt av Statens vegvesen, sier Christopher M. Bjerke, prosjektleder i OPS-selskapet Sotra Link i meldingen.

Gjennomslag i det nordlige løpet. Foto: Statens vegvesen
Gjennomslag i det nordlige løpet. Foto: Statens vegvesen

Prosjektdirektør i Sotra Link Construction, Pedro Manuel Rodríguez Hernández, sier at Sotra Link Construction hadde gjennombrudd på det sørlige løpet i slutten av mars i år, men at det ikke er før nå at selve milepælen er nådd. Ifølge Vegvesenet må det være lys i begge ender av de to tunnelene før det offisielt er gjennomslag.

Over 500 sprengninger er fyrt av i de to tunnelløpene siden oppstart i fjor sommer, og over 200.000 kubikkmeter med masser er fraktet ut av tunnelen. Tunnelen er 940 meter lang.

Fornøyde arbeidere med selfie. Fra venstre: Kristoffer Brekke (LNS), Kuno Jolanki (LNS) og Flaviano Solesin (Sotra Link Construction). Foto: Privat
Fornøyde arbeidere med selfie. Fra venstre: Kristoffer Brekke (LNS), Kuno Jolanki (LNS) og Flaviano Solesin (Sotra Link Construction). Foto: Privat

Nå starter LNS arbeidet med sprøytebetong på tunneloverflaten og montering av ankerbolter. Etter det skal underentreprenøren Hylland inn for å sprenge grøfter i tunnelen, og i august begynner arbeidet med å innrede tunnelen med strøm, vann- og avløpsrør. Det skal også monteres prefabrikkerte elementer langs tunnelveggene, opplyser Vegvesenet.

– Siste del av jobben er installering av belysning, vifter, utstyr til brannslukking og sikkerhetssystemer i tunnelen. Så venter omfattende tester av sikkerhetssystemene i tunnelen før den kan bli godkjent og åpne for trafikk. Tunnelen åpner for trafikk sammen med resten av riksveianlegget 1. juni 2027, skriver de i meldingen.

OPS-kontrakten (offentleg -privat samarbeid) som er tildelt Sotra Link har en verdi på 19,8 milliarder kroner. Riksveianlegget skal åpne for trafikk i juni 2027. Totalrammen for prosjektet er 23,1 milliarder 2022-kroner.