Stadig frekkere båtsvindlere

Han fikk en halv million kroner i erstatning for en stjålet båt. Nå mener forsikringsselskapet at båten egentlig brant opp for mange år siden.

For den angivelig stjålne båten viste seg bare å eksistere på papiret.

– Dette er en spesiell sak, men den viser hvor frekk det går an å bli, sier skadeutreder Jørn Jensen i If Skadeforsikring. Selskapet har anmeldt forholdet som forsikringsbedrageri til politiet i Agder.

Den 29-fot store daycruiseren, en rask Hydrolift F29, ble meldt stjålet i september 2008, tre uker etter at den angivelig var kjøpt brukt. Papirene var tilsynelatende i orden, og eieren fra Grimstad fikk utbetalt 500 000 kroner i erstatning.

– Etter en tid kom vi over informasjon som tilsa at ikke alt var som det skulle likevel, sier Jensen.

Brann i Portør
Utrederen med politibakgrunn begynte å nøste opp båtens historie. En rekognoseringstur til båthavna og stedet der tyveriet skulle ha skjedd, viste ikke noe mistenkelig. Det var god plass til en 29-foter der.

Men da If fikk fatt i omregistreringsblankettene, begynte tampen å brenne. Papirene viste at båten hadde hatt tre tidligere eiere, hvorav den siste var et forsikringsselskap.

– Til vår store overraskelse kunne eier nummer to fortelle oss at båten brant opp i 2000 i Portør, og at den aldri var kommet på vannet etter brannskaden. På et båtverksted i Kragerø fant vi restene, sier Jensen.

Verkstedet hadde tatt vare på rekkverket foran på dekket og understellet til badeplattformen. Begge hadde merker etter brann.

– Det viste seg at vår kunde hadde skrevet en fiktiv kjøpekontrakt hvor det fremkom at han hadde kjøpt båten av en kar fra Arendal. Kontrakten ble sendt til småbåtregisteret, som registrerte den ikke-eksisterende båten i navnet til den nye eieren, sier Jensen.

If har identifisert den angivelige selgeren fra Arendal og også anmeldt ham til politiet. Begge er nå siktet av politiet. Saken er ikke avsluttet.

Obligatorisk registrering
– Det finnes nok flere båtsvindlere enn vi klarer å avsløre. Men vi i If har aldri brukt mer ressurser på dette enn nå. Det er urettferdig at forsikringspremiene fra ærlige båteiere skal gå til å dekke kjeltringoppførsel, sier Jensen.

Siste tilgjengelige tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon er fra 2009 og viser at fritidsbåtene sto for bare 2,3 prosent av de 786 forsikringssvindelsakene. Forsikringsbransjen har ønsker seg et obligatorisk småbåtregister i flere år.

– Vi mener et slikt register vil være et meget godt verktøy blant annet for å forhindre forsikringssvindel og hvitvasking av ulovlig ervervede midler med tilhørende organisert kriminalitet, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finansnæringens Fellesorganisasjon.

Et obligatorisk småbåtregister fantes fram til 2003. Politiet hadde ansvaret for registrering og merking av båtene.

I dag finnes det et frivillig register som drives av Redningsselskapet. Registeret inneholder 180 000 båter. Ifølge bransjeorganisasjonen Norboat finnes det mellom 800 000 og 850 000 fritidsbåter i Norge med stort og smått.

Det viste seg at båten hadde blitt avfotografert etter brannen i Portør.