Drømmer om walk-in closet og treningsrom

Hvis norske kvinner får velge én ting de gjerne skulle hatt hjemme, så er det walk-in closet. Gutta vil helst ha treningsrom, ifølge en undersøkelse fra anbudstjenesten FINN oppdrag.

23 % av norske kvinner drømmer om walk-in closet, mens bare 8 % av mennene ønsker seg dette. For dem er det treningsrom som gjelder – favoritten blant 14 % av de mannlige respondentene.

– Mange kvinner har masse klær og sko, og fyller stadig på med noe nytt, ikke minst nå som vårnyhetene inntar butikkene. Sånn sett er det forståelig at dette er på drømmetoppen, enten av praktiske grunner eller fordi man er moteinteressert, sier Tine Reuterdahl, markedsdirektør i FINN oppdrag.

– Dessuten er det noe litt luksuriøst og prinsesseaktig over det. Enkelte er kanskje også inspirert av Carrie Bradshaws gedigne walk-in closet fra Sex og Singelliv-filmen, sier Reuterdahl.

Menn vil svette hjemme
– Mens kvinnene i undersøkelsen har én soleklar ”vinner” – walk-in closet – er det jevnere i toppen når det gjelder hva menn helst vil ha. Det er også langt flere menn enn kvinner som er usikre på hva de kunne tenke seg, sier hun.

– Menn mener vel at treningsrom har større nytteverdi i en travel hverdag. De har gjerne også mindre klær, sko og tilbehør enn kvinner.

Pop med peis og boblebad
Blant kvinnene er peis nest mest populært, med 11 % av svarene. Deretter følger boblebad og badekar, begge med 10 % av svarene. Treningsrom, balkong, svømmebasseng og åpen stue- og kjøkkenløsning er også blant ønskene.

Også menn er svake for boblebad, og 11 % av dem drømmer om dette, men de bryr seg mindre om peiskos og badekar enn kvinnene. Videre er det menn som trives best i badstue. Men selv når de får velge på øverste hylle, er 1 av 4 menn – 26 % – usikre på hva de kunne tenke seg hjemme som de ikke har i dag, mot 16 % av kvinnene.

Økt etterspørsel etter walk-in-løsninger
Tor Arne Westlund hos Garderobemannen, kan fortelle at walk-in closets stadig blir mer populært.

– I amerikanske hjem er dette helt vanlig. Flere og flere nordmenn får øynene opp for det. Nordmenn har fått bedre råd, og har muligheten til å investere i slikt, sier kjedelederen.

Han sier at prisene varierer en god del, alt ettersom hvor stort walk-in closet du skal ha, og kvaliteten på deler som skuffer og hyller. Ifølge Westlund ligger et walk-in closet gjerne på mellom 4000 til 20.000 kroner. I tillegg kommer frakt og montering hvis man ønsker det, som kan koste mellom 2000 og 6000 kroner.

Det er spesielt kvinner opp til 40 år som ønsker seg et walk-in closet, ifølge undersøkelsen. Dette er på toppen av ønskelisten for 32 % av kvinnene under 30 år, 27 % av kvinnene i aldersgruppen 30 til 39 år, 24 % av kvinnene mellom 40 og 49 år, og 16 % av kvinnene over 50 år.

Kilde: FINN oppdrag

Om undersøkelsen
Gjort av Norstat på vegne av FINN oppdrag i desember 2010. Landsdekkende webundersøkelse med 1000 respondenter, gjennomført på e-post. Rullerende svaralternativer. Spørsmål om planer og holdninger rundt oppgradering av bolig.