Fremtidens forbrukere krever miljøvennlige produkter

Etterspørselen etter tepper som er miljøvennlige og har lang levertid øker.

- Vi ser at trenden på natur og naturlige materialer griper dypere enn bare sesongmote. Dagens og fremtidens forbrukere er veldig bevisste i forhold til hvilke produkter de ønsker å ha i hjemmene sine, sier markedssjef Monica Vestheim Svendsen hos Lone Tepper.

– Folk blir bare mer og mer opptatt av miljøprodukter, noe som gjenspeiler seg i materialene man ønsker å omgi seg med. Det at våre tepper blir produsert i Norge merker vi også er med på å øke verdien av produktet, sier hun.

Bevissthet og kunnskap
- Ekte er et viktig stikkord. Håndverk, autensitet og produkter som har sjel er med på å gi hjemmet vårt et moderne, nostalgisk preg. Vi kjøper heller ikke bare for å kjøpe – vi kjøper for å gi hjemmet vårt et personlig og hjemmekoselig preg.

Norske kvinner er svært bevisste og innehar en kunnskap som ikke må undervurderes, sier Vestheim Svendsen. - De holder seg hele tiden oppdatert, og innhenter mye informasjon ved å orientere seg gjennom blogger og interiørblader.

Funksjonelt og miljøvennlig designelement
- Alle våre tepper er et håndverksprodukt som blir produsert på bestilling, tilpasset våre kunders ønsker med hensyn til kvalitet, farge og størrelse sier produksjonssjef Hans Tore Hansen.

Mange ønsker å bytte ut det gamle teppet med noe nytt som de selv har vært med på å designe, og det at et teppe i tillegg til dets praktiske funksjon kan spesialtilpasses enten man foretrekker noe stilsikkert eller fargerikt og lekende er også viktigere enn noen gang. På denne måten får kundene et funksjonelt og miljøvennlig teppe som blir et designelement som kan fremheve detaljer i boligen eller skape nødvendige kontraster.

Sterkere fokus på miljøbevissthet
Naturtrenden vil forsterke seg i tiden som kommer – og denne trenden henger nøye sammen med miljøbevisstheten som er sterkt økende i samfunnet generelt.

- Også blant interiørarkitekter og bedrifter ser man at miljøbevissthet har fått et langt sterkere fokus. Vi valgte derfor å fokusere på dette området når vi produserte vår nye brosjyre, avslutter Vestheim Svendsen.