Bolig- og interiørblader opplagsvinnere

Bolig- og interiørinteressen er større enn noen gang. Bladene Rom 1-2-3 og Vakre Hjem og Interiør topper listen over opplagsvinnere.

Mediebedriftenes landsforening (MBL) offentliggjorde i dag opplags- og lesertall for aviser, magasin- og  ukepresse.

Opplagsvinnere
Blant opplagsvinnerne for 2010 er det titler innen bolig og interiør som skiller seg ut med betydelig vekst: Rom 1-2-3 kan vise til en opplagsvekst på hele 7891 eksemplarer, som utgjør 25,4 %. Vakre Hjem og Interiør vokser med 6841 eksemplarer (14,8%). Boligpluss kan også vise til solide veksttall, med en opplagsøkning på 4224 eksemplarer.

Mister opplag
Veksten gjelder ikke alle bladtitler innen dette segmentet. Flere blader taper opplag: Både Elle Interiør (- 14%), Gjør det selv (- 16,4%), Hagen for alle (-15,9%) og Hytteliv (-7,1) opplever  alle betydelig nedgang.

Lesertall
Lesertallene fra Synovate viser økning innen bolig og interiør-kategorien. Følgende titler vokser med over 15 000 lesere i 2010 mot ett år tilbake: Vakre Hjem & Interiør (+39 000), Bonytt (+2 000), Lev Landlig (+18 000), Hus & Bolig (+17 000), Hyttemagasinet (+17 000), Rom 1-2-3 (+17 000), Bolig Pluss (+16 000).

Knallhard konkurranse
I MBLs opplagsstatistikk er det hele 13 blader innenfor Bolig- og interiørsegmentet. Det har kommet til flere nye titler de siste årene, og konkurransen om lesere og kjøpere er naturlig nok knallhard.