Opplevelser er suksess for museer

Norsk museumsverden er i medvind med over 10 millioner besøkende årlig. Men montre er ikke nok – opplevelser er suksessoppskriften. Det blir det internasjonal heder av.

 

Et av landets mest populære museer, Norsk Teknisk Museum i Oslo, er et eksempel på suksess. Riktignok gikk besøkstallet ned med vel 9.000 til 233.000 i fjor, men det skyldtes trolig den eksepsjonelt godt besøkte tidsaktuelle utstillingen Klima X året før.

– Teknisk museum har de senere år satset på store, skiftende utstillinger, gjerne med utgangspunkt i spennende temaer i tiden. Et stikkord er interaktive utstillinger, der publikum blir aktivisert gjennom direkte deltakelse. Det har gitt uttelling, sier generalsekretær Tron Wigeland Nilsen i Norges museumsforbund til NTB.

Klima X sikret museet to internasjonale prestisjetunge fagpriser – den nordiske «Årets museumsidé» og den globale «The Leading Edge Award 2009», museumsverdenens Oscar.

Jevn stigning

Ifølge Nilsen har museene opplevd en jevn stigning på 2.000-tallet. De siste årene har de samlet hatt over 10 millioner besøkende årlig.

– De fleste museene sender inn sine besøkstall til Statistisk sentralbyrå i løpet av våren. Endelige tall foreligger ikke før ved sankthanstider, men allerede nå tyder foreløpige oversikter på at også fjoråret var et godt år, sier generalsekretæren.

For eksempel hadde Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i fjor 692.718 besøkende, opp med 7.091 fra 2009. Kulturhistorisk museum på Tullinløkka kunne registrere 468.000, en gledelig økning på 28.200.

Men det er ikke bare i hovedstaden «museumsvokterne» opplever gode tider. NTNU Vitenskapsmuseet i Trondheim fikk 111.000 innenfor dørene, 25.286 flere enn året før, Lofotr Vikingmuseum hadde en økning på vel 10 prosent til 70.790 besøkende, mens Vestfoldmuseene kunne notere 153.000 besøk, 20.206 flere enn i 2009. Bare for å nevne noen.

Nye trender – viten og særpreg

Generalsekretæren er både overrasket og glad for å registrere at museene i Norge faktisk står seg godt i kampen om folks fritidsvalg, ikke minst i ferietiden. Men det er store forskjeller – noen har funnet formelen, andre trenger nok litt inspirasjon.

– Jeg tror det er viktig at museene dyrker sine særpreg og fortrinn. En viktig del av museumsnorge de senere årene er også oppblomstring av såkalte vitensentre. Totalt har disse interaktive museumssentra rundt 600.000 besøkende i året. Dette er en ganske ny og spennende trend, tilbud ikke minst for de unge og vitebegjærlige som vil delta aktivt i læringen, sier han.

Bergen vitensenter er en suksess med rundt 100.000 besøkende.

Periferi i sentrum

Også Jærmuseet har funnet suksessformelen med spesialsatsing på lokal matkultur, kunnskap knyttet til landbruk og naturfag. Det resulterte i den høythengende Micheletti-prisen for beste teknologimuseum i Europa 2009. Svalbardmuseet mottok Europarådets museumspris året før.

Og flere museer kommer etter: i april åpner Nordnorsk vitensenter dørene i nye lokaler i Tromsø, og Porsgrunn har planer om nytt vitensenter i 2012.

– Oslo topper besøksstatistikken med rundt 40 prosent av det totale museumsbesøket her i landet. Men det er positivt å registrere at det faktisk har vært enda større vekst utenfor enn i selve hovedstaden de senere år, sier generalsekretær Tron Wigeland Nilsen i Norges museumsforbund til NTB

Museumsforbundet er en fagpolitisk interesseorganisasjon med 155 museer som medlemmer. (©NTB)